Není pravda, že se špatnou pamětí a zapomínáním se nedá nic dělat. Ačkoliv univerzální cvičení na zdokonalení paměti neexistuje, protože každý má potřebu trénovat její jinou složku (někdo si nepamatuje jména, někdo se přestává orientovat v čase a podobně), můžeme paměť procvičovat v průběhu celé řady každodenních činností.

To, co mozku obecně prospívá, jsou nové informace a podněty. K jejich získání vám postačí běžné činnosti, jako je čtení, hraní karetních a deskových her či luštění křížovek. Nevyhýbejte se kontaktu s ostatními lidmi i přesto, že to pro vás ze zdravotního hlediska může být náročné, mozku určitě neprospívá sociální izolace. Spoustu nových podnětů vám přinesou výlety, naučné procházky, návštěvy výstav, setkání s přáteli a podobné aktivity.

Pokud jdete ven, povězte potom ostatním, kde jste byli, koho jste tam potkali, co tam probíhalo, případně co nového a zajímavého jste se dozvěděli. Své paměti můžete dávat i další úkoly, například až půjdete na nákup, zkuste nejprve přemýšlet, co máte napsaného na seznamu, a teprve potom jej vyndejte z peněženky.

V průběhu nákupu pak zkuste cvičně počítat, kolik vás bude stát. Učte se nazpaměť telefonní čísla vašich známých či recepty vašich oblíbených jídel, anebo si zkuste zapamatovat jména ulic vedoucích k vámi často navštěvovaným místům. Pokud máte na rozdíl od svých uspěchaných rodinných příslušníků čas na noviny, zkuste ostatním po jejich přečtení ve zkratce povědět, co zajímavého se v nich píše.

Mozku určitě prospívá pohyb. Pokud pravidelně necvičíte, zkuste začít ranní rozcvičkou či každodenní krátkou procházkou. Protože naší paměti škodí únava, dbejte na dostatek spánku. Vyhýbejte se nadměrnému pití alkoholu a „krmte" svůj mozek zeleninou, rybami, semínky a ořechy.
Život bez bariér, o.s. Nová Paka www.zbb.czivot bez bariér