Podle ní hlavní výhodou poradny je, že lidé nemusejí vynakládat peníze na jinak drahé právní poradenství.

Jak dlouho tato sociálně-právní poradna v Jičíně funguje? A jaký byl důvod ji zřídit?
V Jičíně fungujeme již od roku 2008. Na Jičínsku zcela chyběly služby odborného poradenství, město Jičín o ně projevilo zájem a poskytlo potřebnou podporu, podpora přišla i z dalších míst, jako je kraj, MPSV a podobně.

Takže patříte pod město?
Nepatříme pod město, ani nejsme součástí různých charitních organizací. Jsme nezávislou neziskovou organizací. Své středisko máme v Hradci Králové, kde je i jedna z našich poraden. Zároveň máme detašované pracoviště. Kromě Jičína jsme i v Náchodě. Město Jičín i další instituce a města nám ale poskytují zejména finanční podporu.

Za dobu, co zde jste, tak jistě vás mají Jičínští v podvědomí. Jak často máte pro potřebné otevřeno? Respektive, trhnou se u vás ty pomyslné dveře?
Musím říct, že netrhnou. Nyní jsme tu pro klienty čtyři dny v týdnu, a to od pondělí do čtvrtka. V pondělí a ve čtvrtek jsme tu pak déle do odpoledne. A těch klientů je tu opravdu hodně. Běžně máme na osobní konzultace domluveno šest, sedm schůzek. Do toho poskytujeme také emailové a telefonické poradenství. Zkrátka se nezastavíme.

S čím za vámi lidé chodí nejčastěji?
Nejčastěji je to dluhová problematika. A to od neschopnosti splácet věřitelům dluhy, předluženosti občanů, osobních bankrotů až po problémy s exekutory. Je toho opravdu hodně. Jinak nabízíme mnohem širší portfolio pomoci. Například za námi chodí lidé s rodinnými problémy, jako nastavení výživného, pomoc při rozvodu, bydlení, pracovní právo, sousedské vztahy, ochrana spotřebitele. Například při ochraně spotřebitele za námi chodí senioři, kteří se zúčastnili nějaké předváděcí akce a pak nevědí, jak se koupené věci zbavit či jak odstoupit od smlouvy. Také sem chodí lidé, kteří nevědí, jak požádat o sociální dávky. Zkrátka paleta tíživých situaci, kde nabízíme pomoc v podobě poradenství, je velmi široká.

Když jsme narazili na takzvané Šmejdy, chodí vás sem lidé na nekalé praktiky, myslím tím třeba letákovou kampaň, která na předváděcí akci zve, upozorňovat?
To bohužel ne. Většinou přicházejí, až když smlouvy podepíší a pak si vše rozmyslí, popřípadě je na to upozorní jejich rodina. To se však děje i u dluhové problematiky nebo jiných problematických situací, kdy lidé chodí ne za pět minut dvanáct, ale spíše pět minut po dvanácté.

A přišel se někdo s vámi poradit před podpisem smluv, nebo opravdu až těch pět minut po dvanácté?
Bohužel právě přichází až v době, kdy cítí, že situace je kritická a něco jim hrozí. Za dobu, co pracuji v poradně, si vybavuji snad jen dva případy, kdy se lidé přišli poradit dříve, než něco podepsali. Proto říkáme, že je důležité, aby si člověk uvědomil, že problém by se měl začít řešit hned, ne až ve chvíli, kdy proběhne celé kolečko, které může skončit například setkáním s vymahači nebo exekutory.

Kolik vás v poradně pracuje a kolik máte právníků? Vy totiž můžete fungovat opravdu jen jako poradna, která nesupluje právníky.
Tím, že tu neposkytujeme právní služby, ale sociálně-právní poradenství, tak přímo právníka nemáme. V poradně pracují dvě vyškolené odborné poradkyně s odpovídajícím vzděláním, které se pravidelně vzdělávají v různých oblastech práva. V případě, že řešíme složitější situace, máme kontakty na různé odborníky (právníci, notáři, insolvenční správci), kteří nám poskytují určité rady nebo stanoviska k řešené situaci.

Vrací se k vám lidé, nebo jim stačí pomoci jednou?
To je individuální. Pokud je to něco méně závažného, tak stačí jedno setkání. Pokud člověk potřebuje pomoci s komplikovanější situací, tak je sezení více. Například při oddlužení potřebujeme zhruba dvě až tři setkání, ale může jich být více. Občas se stává, že klienti přijdou znovu, protože řeší novou tíživou situaci, se kterou si neumí poradit, ale jak říkám, je to velice individuální.

Oproti jiným poradnám máte ještě něco navíc. Pokud se nepletu, tak jste akreditováni na pomoc obětem trestných činů? To asi ale není v Jičíně moc v podvědomí lidí?
Máte pravdu, že tu takovou pomoc nabízíme. Pomoc obětem trestných činů je dlouhodobá. Mohou se na nás obracet lidé, kteří se sami stali obětí trestného činu nebo jsou s obětí v příbuzenském či jiném vztahu popřípadě jim taková situace hrozí a potřebují pomoci.

A jak jim pomáháte?
Poskytujeme jim různé informace, rady, podporu při řešení jejich situace. Například jim poradíme, jak je možné žádat o náhradu škody. Vysvětlujeme, jaké jsou postupy různých orgánů činných v trestním řízení, co je čeká. Celkově se je snažíme doprovázet jejich situaci a poskytnout jim potřebnou podporu popřípadě je kontaktovat s dalšími institucemi. Snažíme se spolupracovat i s dalšími navazujícími službami jako jsou probační a mediační služba nebo jiné pomáhající organizace.

Vrátím se ještě k hlavnímu penzu vaši práce, tedy k řešení dluhů. Jakou máte pro lidi radu, aby se do finančních pastí nedostali?
To po mě chcete opravdu zázračné řešení. I v dnešní době se totiž stále opakuje to, že si jsou lidé schopni půjčit na dovolenou či dárky. To je tu stále. Má rada by tak mohla znít: Když si půjčujete, opravdu se zamyslete, jestli je to z nutných důvodů, nebo jen proto, že prostě danou věc chcete. V dnešní době je strašně jednoduché něco chtít a něco mít. Peníze se seženou lehce, ale otázkou je, jestli to člověk opravdu potřebuje a také jestli bude mít finanční prostředky, aby dluh splatil. Lidé by opravdu měli umět plánovat i v oblasti financí a rodinných či osobních rozpočtů. Zadlužit se je strašně jednoduché, ale ty následky bývají velice těžké.