Cyklostezka mezi Jičínem a Železnicí stále budí vášně. Město za ní ale stojí a brání se proti zamítavému postoji krajského úřadu. Odvolalo se k ministerstvu dopravy.

Krajský úřad Královéhradeckého kraje před několika týdny překvapil jičínskou radnici tím, že cyklostezku, jež má vést podél Cidliny až k železnické pile, shodil ze stolu. Odůvodnění bylo, že v tomto případě není dostačující ohlášení stavby, nýbrž je nutné provést územní řízení. Úředníci v Hradci Králové v dokumentaci našli i další pochybení, to výše popsané ale bylo nejzávažnější.

Jičínská rada i odbor dopravy s takovým úsudkem ale nesouhlasí. Přestože město muselo zrušit výběrové řízení na dodavatele stavby, vůči krajskému rozhodnutí se odvolává k vyšší instanci, a tou je ministerstvo dopravy. Vedení města poukazuje na rozhodnutí zastupitelů. Při posledním – tedy zářijovém – hlasování o této cyklostezce se sedmnáct z nich postavilo za ni a pouze čtyři se přiklonili k názoru odpůrců stavby.

„Vedení města je vázáno rozhodnutím zastupitelstva. Pokud na tom chce kdokoliv něco změnit, musí o tom přesvědčit alespoň jedenáct zastupitelů. Do té doby budeme podnikat kroky, které povedou k cyklostezce," vyjádřil se místostarosta Petr Hamáček. Odbor dopravy podle jeho názoru nepochybil.

Stížnost na kraji

Aktivisté na záměr města udeřili přibližně před dvěma měsíci. Ochráncům přírody se nezamlouvá další asfaltový koridor v lokalitě pod Zebínem. Pavel Kracík, který byl jedním z nejhlasitějších kritiků, podal ke kraji stížnost a úředníci s jeho námitkami souhlasili. Předpokládaná cena zakázky byla okolo pěti milionů korun. Městu se podařilo získat státní dotaci, která pokryje 85 procent nákladů.

Dotace je ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Tříkilometrová stezka, která podle plánu měla představovat klidnější variantu za hlavní silniční tah, měla původně mít nezpevněný asfaltový povrch. Odborníci ale město varovali, že v oblasti se příliš stahuje vlhkost a cesta by rychle chátrala. Proto rada zvolila pevnější povrch. Kritici, mezi nimiž byli kromě Pavla Kracíka například i dendrolog Jan Šorf nebo občanský aktivista Osamu Okamura, zaútočili na městskou radu, že záměr i následnou změnu povrchu zamlčovala před veřejností. Jičínské vedení se brání, že plán byl předložen žurnalistům na několika tiskových konferencích a několikrát se objevil v tištěných i internetových novinách. Odpůrce rovněž upozornila, že s protestem měli přijít dříve, nikoliv v době, kdy Jičín má přislíbenou dotaci a již vypsalo výběrové řízení. Toto prohlášení však ochránce životního prostředí ještě více zmobilizovalo.

Jeden z mnoha příspěvků do diskuse vložil i Jiří Krupka, krajinný inženýr. Jeho názor si můžete přečíst níže.

Krajinou pouze po asfaltu?

Když na jaře tohoto roku vyšel v novinách článek o připravovaných cyklostezkách v okolí Jičína, rozhodně potěšil řadu obyvatel.

Propojení Jičína a Železnice, Holína, Prachova a Dílců, Studeňan a Radimi, … Mnoho turistů, cyklistů i běžců se těšilo na nové polní cesty, které rozčlení pustou krajinu a současně spojí zajímavá místa. Málokdo již dále podrobně sledoval plány na přípravu konkrétních tras.

O to více pak mnohé překvapil projekt cyklostezky z Jičína do Železnice, ve kterém se objevila varianta asfaltu. Namísto nových polních cest a pěšin, které krajinu obohatí, v ní naopak přibude asfaltových silniček?

Polní cesta vinoucí se krajinou – štětová dvoukolejná cesta s pruhem trávy uprostřed, rozkvetlými šípkovými keři a spoustou nádherně kvetoucích plevelů skýtajícími úkryt i potravu drobné zvěři, polním ptákům a radost lidem se tak stane částí krajiny odsouzenou k vymizení?

Zvěř bude ještě zoufaleji hledat úkryt a potravu a zpustlou krajinou se budou rychlostí prohánět jen zbylí otupělí cyklisté, kterým nejde o vnímání krásy přírody, ale jeno výkon.

Vyasfaltujeme si krajinu jen proto, abychom za každou cenu využili dotace? Přitom se navíc z městského rozpočtu rozpustí několik milionů na spoluúčasti, protože dotace v těchto případech je vždy se spoluúčastí? Je skutečně varianta s hladkým asfaltem nejlepší a jediná možná? Nebylo by lepší opravit a vybudovat polní cesty a pěšiny sice bez asfaltu, ale mnohem levněji. A je skutečně nutné a správné soustředit se pouze na projekty, na které lze získat dotace? Vždyť k čemu nám budou hladké asfaltové cyklostezky, když z nich budeme přejíždět na silnice třetí třídy, které připomínají tankodrom.

Upozorníme-li na nesmyslnost takového přístupu, přibudou nám možná jak opravené silnice třetí třídy, tak mnohem více krásných udržovaných polních cest. Poslední vývoj v akci cyklostezky z Jičína do Železnice dává naději, že ten moudřejší přístup přeci jen zvítězí. Jiří Krupka, krajinný inženýr