Všichni netrpělivě čekali na návrat dětí do škol. Ten je podmíněn povinností nosit roušky a dvakrát týdně podstoupit antigenní test.

Ve staropacké škole proběhlo druhé testovací kolo v klidu. Dva rodiče přinesli dětem vlastní testy, některé děti do školy kvůli testování a povinnosti nosit roušky nedorazily. Jsou omluveny a vzdělávají se stejně jako v době nemoci.


Testování na covid-19 se od pondělí týká žáků prvního stupně základních škol a předškoláků v mateřských školách a všech zaměstnanců školských zařízení. V kraji bylo v pondělí otestováno přes 27 tisíc osob (z toho 19 336 dětí). V 11 případech testy ukázaly pozitivní výsledek. Následně provedené PCR testy ale covid-19 nepotvrdily u žádného z testovaných.

V Základní škole Komenského v Hořicích děti testuje odborná firma, kterou si škola objednala. Zdravotníci provádějí dětem stěry z úst. Testy mají být daleko průkaznější než ty, které distribuuje do škol ministerstvo. „Druhé kolo proběhlo dobře. Žáci už přišli bez rodičů, všichni měli test negativní,“ uvedl ředitel školy Kamil Vávra. V testování vidí smysl, má stejný význam jako nošení roušek.

Stejný názor zastává i místostarosta Jičína Petr Hamáček, ke kterému se seběhly informace ohledně testování ve městě. Všechny děti byly otestované s negativním výsledkem. Případy, kdy školáci k prezenční výuce nenastoupili, byly ojedinělé.

„Někteří rodiče neschvalují šťourání v nose, tak jsme povolili test ze slin,“ doplnil místostarosta, podle kterého je testování jediná cesta, jak vrátit život do normálu a děti do škol.

„Testování je bezpochyby správný krok, jak zamezit nekontrolovatelnému šíření nákazy. Pokud ale téměř 20 tisíc testů neodhalí jediný případ nákazy, musíme se logicky ptát, co nám tento výsledek říká. Buď znamená, že děti v našem kraji jsou zdravější, než předpokládali experti připravující opatření, nebo je to dáno vysokou chybovostí testů,“ uvedl náměstek hejtmana Arnošt Štěpánek, odpovědný za oblast školství a sportu.

Pokud testy nefungují, jak mají, je třeba podle Štěpánka testování změnit a vyvodit z tohoto pokusu patřičné dopady.

„Kdyby vládní experti komunikovali s kraji, dostali by zavčasu užitečnou zpětnou vazbu a díky tomu mohli připravit mnohem kvalitnější opatření a neztráceli by důvěru veřejnosti,“ domnívá se náměstek.

Strategie návratu do škol by neměla být podle Arnošta Štěpánka výsledkem aktuálních pocitů pana premiéra, vlády, expertních týmů či podléhat tlaku na mediální obraz. „Strategie musí být podložena relevantními daty a nikdo z těch, kdo tato opatření připravuje, takovéto sady dat a hypotéz nepředložil,“ poukazuje Štěpánek na nedostatky.

V souvislosti s testováním poslal hejtman Martin Červíček ministru školství dopis, ve kterém požaduje testování žáků pomocí šetrnější metody. „V současné době je řada možností, které by byly ve školách vhodnější. Kromě toho by rodiče žáků měli mít důvěru ministerstva školství, aby mohli testovat své děti sami, například v pohodlí domova,“ dodává náměstek Štěpánek.