Nejstarším byl model Chenard-Walcker, francouzský automobil z roku 1912, který přivezl Pavel Beran z Lanškrouna. Pozornosti diváků neušel sportovní závodní vůz Alfa Romeo z roku 1929 nebo Praga Grand v původním zachovalém stavu.

S motocyklem Royal Enfield z roku 1925 přijela Růžena Sojková z Českých Budějovic, pronásledována manželem na Pragovce 500. Z Hradce Králové dorazili syn a otec Holých se Škodou 637 D, těchto vozů bylo v roce 1934 vyrobeno pouze 39 kusů. „Jde o ruční produkci, vůz má šest válců, 37 koní a D je jako dlouhý," představují svého miláčka. „Je pojízdný na normálních značkách, ale moc s ním nejezdíme, protože má jednak velkou spotřebu, pak není dostatečně zajištěn, takže máme obavy, aby nám ho někdo neukradl. Je to dědictví po dědečkovi," otvírá nám příběh autoveterána Jan Holý.

„Vůz byl původně vyrobený na zakázku pro ministra financí Kalfuse. A ten koupi mému tátovi někde v hospodě při pivu dohodil," odhaluje nám další tajnosti Václav Holý, který pochází z Malé Skály, kde působil jako nejmladší lesník v Československu. Na starosti měl pět hradů, tři školky, skalní bludiště.
„Je to velké auto, těžké, má spotřebu patnáct až dvacet litrů. Ještě před deseti lety jsme s ním jezdili běžně," pokyvuje hlavou Holý senior.

DOMÁCÍ ZLATO

„Je zde hodně českých strojů, které nastiňují průřez automobilovým průmyslem u nás. Komunistická vláda rozhodla, že jedinou automobilkou bude Škoda, a tím byla do budoucnosti utlumena výroba ostatních značek. Pak se ještě pro vládní účely vyráběly vozy Tatra," představil vozový park za pořádající Veteran car club Jičín Jan Zápotocký.

V neděli ráno se pak vozy vydaly přes Prachov, Samšinu, Markvartice do Libáně, kde přátelské setkání zakončila soutěž elegance. Více snímků a video naleznete v připojené fotogalerii.