Na dvě stě kilometrovou jízdu se v úterý odpoledne vydal od hradecké firmy Hapex stotunový náklad. Jeho cestu do Litvínova zajišťují energetici, kteří na mnoha místech provádějí demontáž a opětovnou montáž nízkého a vysokého napětí. V Ostroměři muselo být vedení odpojeno zhruba na dvaceti místech.

„Výluka je odpoledne a je kratší než minule, kdy jsme byli bez proudu celé dopoledne. Nefungovala škola, zavřeli jsme i obecní úřad," konstatoval starosta Ostroměře Jiří Stýblo, na jehož hlavu se nesnesly kvůli výpadku elektriky žádné stížnosti. Podnikatelé v Ostroměři ale skřípou zuby.

NAŠTVANÍ PODNIKATELÉ

„Zrovna zavíráme, jsme docela naštvaní. Minule byla výluka celé dopoledne, v úterý byla hlášená od půl čtvrté do půl osmé, nemá smysl tu držet kuchaře. Další výluka bude v příštím týdnu, a tak budeme po ČEZU požadovat náhradu ušlého zisku," zlobí se provozovatelka restaurace U Kameníka.

Stotunový náklad musel zajet do Hořic

Podnikatelé z Ostroměře jsou kvůli přepravě nadměrného nákladu roztrpčeni a cítí se poškozeni.

„Máme otevřeno celý rok, abychom si na sebe vydělali, nemáme ani dovolenou a teď musíme zavřít bez náhrady ušlého zisku na tři dny," upozorňuje provozovatelka restaurace.

Přidává se šéf sousední prodejny potravin, který si při prvním nedávném výpadku proudu zapůjčil agregát, v úterý provozovnu uzavřel.

„Zvažuji, že po poradě s právníkem budu požadovat po energetice náhradu," připustil nabroušený živnostník.

Šárka Beránková, mluvčí Skupiny ČEZ pro východní Čechy pro Deník uvedla, že přes její osobu zatím nikdo žádnou finanční náhradu nepožadoval.
Degaser (nádrž pro odvzdušnění mobilní fáze) pro Unipetrol v Litvínově váží 102 tun, je dlouhý 30, široký 5,4 metrů a vysoký 5,3 metrů.

„Na mnoha místech pro průjezd nákladu vedení pouze nadzvedáváme. Po projetí nákladní soupravy vše okamžitě uvádíme do původního stavu," uvedla tisková mluvčí energetiků.

První zastávku absolvoval úterní transport v Sadové, kde pracovní četa nadzvedala vedení nízkého napětí. Komplikace nastaly před Hořicemi, stotunový „drobeček" nemohl kvůli tonáži po obchvatu přes most a musel zamířit do města.

Další zpomalení s vyvýšením vedení následovalo v Podhorním Újezdu, Konecchlumí a Úlibicích.

Stotunový kolos tentokrát podjel pod návěstidly u Robous bez problémů a pokračoval směrem na Sobotku a Mladou Boleslav. Ve večerních hodinách mezi 18 – 24 hodinou projížděl přes střední Čechy. Do Litvínova má dorazit 31. března.

Další přeprava nadměrného nákladu na trase Hradec Králové – Jičín – Mladá Boleslav je plánována na 5. dubna.