O redukci se uvažovalo už v roce 2009. Tehdy k ní nedošlo, dnes se o otázce opět diskutuje, ale opět bez měst, kterých se opatření konkrétně dotýká.
Mezi „dvojky", tedy obce s pověřeným obecním úřadem, patří město Sobotka. „Je to ostuda, co ministerstvo chystá. Připojili jsme se k výzvě chlumeckého starosty Miroslava Uchytila, která bojuje za zachování stavebního úřadu i matriky," informuje starosta Stanislav Tlášek.
Není spokojen s tím, že úřad se stále „okrajuje" bez toho, aby s radnicemi někdo jednal. „Hodně toho z úřadu mizí a lidem se služba vzdaluje. Bude to pro ně náročně jak časově, tak finančně," obává se Stanislav Tlášek.
Rozhořčen je také starosta Miletína (obec I. typu) Miroslav Nosek. „Zatím oficiálně o ničem nevím, nic nám nikdo neoznámil, všechno se dozvídám jen z médií. Je to jen další nezájem o to, jak žijí lidé na venkově. Jestli si někdo myslí, že tímto krokem ušetří, tak je tomu naopak. Změna se prodraží nejen úřadům, ale také občanům," domnívá se.
Likvidace státní správy v obcích druhého typu hrozí i městu Lázně Bělohrad, které kvůli této „novince" zatím zřejmě zruší plánovanou rekonstrukci domu na náměstí. kam se měla stěhovat radnice.
„Pokud náš úřad okleští o další úředníky, musíme zvážit, zda se máme vůbec do budování nové radnice pouštět. Projekt máme připraven a čekáme na vhodný dotační program," vysvětluje starosta Pavel Šubr.
Pro Bělohradské by zrušení matriky a stavebního úřadu znamenalo dojíždění obyvatel do Jičína.
„Změna by rozhodně přinesla větší náklady Jičínu. Navíc si nikdo neuvědomuje, co to představuje pro lidi, kteří bydlí v okolních obcích. Přijedou do Bělohradu a pak budou muset ještě cestovat do Jičína. V některých lokalitách nebudou mít občané vůbec spojení. Připadá mi, že v Praze to řeší od stolu, aniž by se podívali na konkrétní skutečnosti," stěžuje si Pavel Šubr.
Svaz měst a obcí je jednoznačně proti redukci. „Proti jsou jak obce malé, tedy prvního typu, tak i řada obcí třetího stupně, pro které to znamená další náklady," podotýká starosta Pavel Šubr.
Za Svaz měst a obcí s námi hovořil předseda společenství Miroslav Uchytil, starosta Chlumce nad Cidlinou.
Degradace českého venkova
„Bojíme se, že nám chtějí zrušit zbytek státní správy a udělat z nás obyčejné vesnice. Nic dobrého to rozhodně nepřinese. Stát chce ušetřit 138 milionů korun na celé republice a neuvědomuje si, že pokud bude úředník z trojek jezdit po kolaudačních řízeních, nebude terén znát, tak daleko víc utratí na benzínu. Pokud na jednotlivých obcích nechají detašované pracovníky, tak to vůbec postrádá smysl. Plánované omezení se týká i matrik. Je to další degradace českého venkova.
Jak na tuto problematiku nahlížíte vy? Napište do diskuse pod tímto článkem.
VÝZVA
Zastavte dokončení II. fáze reformy veřejné správy.
Vážení členové vlády České republiky, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážené senátorky, vážení senátoři, obracíme se na Vás s naléhavou žádostí o podporu při snaze o zastavení dokončení II. fáze reformy veřejné správy a s výzvou za zachování dostupnosti státní správy pro občany na celém území ČR. V současnosti je v republice 6246 měst a obcí a po chystané reformě by občané museli dojíždět za vyřízením všech svých úředních záležitostí pouze do 205 vyvolených měst!!!
Ministerstvo vnitra ČR ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR předložilo návrh dokončení tzv. II. fáze reformy veřejné správy vládě ČR.
Ministerstvo vnitra předkládá návrh koncepce jako konečné řešení a navrhuje:
a) jako základní jednotku výkonu státní správy obce III. stupně (ORP)
b) zrušení výkonu státní správy na obcích I. a II. stupně (POÚ), obce II. stupně převést na obce I. stupně (bez výkonu státní správy)
Zrušení výkonu státní správy na obcích I. a II. stupně s sebou přinese zrušení stavebních úřadů, zrušení matrik, odebrání agend řešení přestupků proti občanskému soužití, vydávání rozhodnutí o předepsání finančních odvodů za odnětí zemědělské půdy ze ZPF, rybářských lístků atd.
Materiál se vůbec nezabývá analýzou činností na úrovni obcí II. a I. stupně a z celkového kontextu pouze účelově vytrhává určité činnosti (např. rybářské lístky). Jeho přijetí v navrhované podobě způsobí zhoršení podmínek života občanů v obcích do 10 tis. obyvatel a prohloubení nespokojenosti občanů. Materiál ve své analytické části naprosto pomíjí historický vývoj postavení obcí v rámci výkonu státní správy a nebere v úvahu, že existuje přirozená spádovost menších obcí do větších obcí. Nezohlednění této skutečnosti znamená komplikaci pro občany, kteří budou nuceni za úředníkem dojíždět mimo rámec svých běžných potřeb.
Cílem návrhu dokončení tzv. II. fáze reformy není nic menšího než úplně zlikvidovat zbytek výkonu státní správy na menších městech a českém venkově. Po zrušení finančních úřadů, zrušení nebo omezení činnosti úřadů práce, odebrání práva vydávat pasy a občanské průkazy přichází návrh mimo jiné s trvalým zrušením 413 stavebních úřadů a 1070 matričních úřadů a to na rozloze velikosti dvou třetin republiky! Jedná se o další podstatné vzdálení výkonu státní správy občanovi pod rouškou nepravdivých výpočtů o úsporách na výkon státní správy. Jedná se o velmi tuhou centralizaci státní správy s dopadem právě na obyvatelstvo vzdálené od těchto „nových" center. Tvůrcům reformy zřejmě nevadí, že obyvatelé ve venkovských regionech s vysokou nezaměstnaností a podprůměrnými platy budou muset dojíždět i za nejběžnějšími úkony desítky kilometrů do tzv. malých okresů, které budou vybudovány pouze v 205 vyvolených městech. Bude snad stát těmto lidem kompenzovat jejich čas a zvýšené výdaje spjaté s nezbytnými správními úkony, když škrtem pera na ně přenesl náklady státu? Venkov se tak stává obětním beránkem ve jménu imaginárních úspor ve státním rozpočtu. Obyvatel, kterých se toto přímo dotýká, je v ČR přes 3.5 milionu! A co bude muset venkov obětovat dále? Policii? Lékaře?
S navrhovaným řešením zásadně nesouhlasíme, neboť velmi významně vzdaluje výkon státní správy od občana a přenáší významnou část výdajů na něj.
My zástupci obcí s pověřeným obecním úřadem a obcí se stavebními a matričními úřady, na rozdíl od tvůrců reformy, kteří jsou zcela odtrženi od reality, naopak žádáme navrácení správních úkonů na naše radnice a tím blíže k občanům.
Žádáme o navrácení těchto úkonů:
• vydávání občanských průkazů a pasů
• vydávání úplných stavebních povolení na stavebních úřadech pro povolování rekonstrukcí místních komunikací
• vydávání rozhodnutí v oblasti životního prostředí
O zachování stávajících a navrácení odejmutých úředních úkonů žádáme i proto, že disponujeme vyškolenými profesionály, vlastnícími certifikáty odborné způsobilosti pro výkon státní správy na stejné úrovni, jako úředníci na městech s „rozšířeným výkonem státní správy", že vydáváme stejně kvalitní rozhodnutí, jako úředníci na obcích III, a hlavně chceme zachovat a zpět přiblížit výkon státní správy s nejfrekventovanějšími úkony obyvatelům v našich regionech. Taktéž náklady na činnost jsou stejné jako na obcích III.
Vážení členové vlády a zákonodárci, věříme, že celý proces nebyl nastartován z vůle politické reprezentace země, ale aktivitou ministerských úředníků. Budeme hledat jakoukoliv politickou podporu, která pomůže tyto pro naše občany destruktivní kroky zastavit. Zdroj: MěÚ Chlumec nad Cidlinou