„ÚOHS zrušil naše rozhodnutí o nejvýhodnější nabídce. V současné době zvažujeme další kroky. Po rychlé analýze můžu říct, že s velkou pravděpodobností se nebudeme proti rozhodnutí ÚOHS odvolávat. Budeme ho respektovat a přistoupíme k opětovnému posouzení nabídek,“ prohlásil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Nové hodnocení podle něj zabere zhruba měsíc. „Nevypisuje se nová soutěž, pokračuje se ve stávající soutěži, jen bude probíhat nové hodnocení v kontextu rozhodnutí ÚOHS,“ vysvětlil Mátl. „Uvidíme, jak se k situaci postaví firmy poté, co vybereme vítěze. V tuto chvíli nemůžu deklarovat, kdo bude neúspěšný uchazeč. Proběhne nové hodnocení,“ dodal.

Rozhodnutí antimonopolního úřadu vrátilo znovu do hry sdružení vedené společností MI Roads ze Skupiny Metrostav. To si stěžovalo u ÚOHS proti výběru polské stavební firmy Budimex SA. Generální ředitel ŘSD nevyloučil, že tendr může znovu vyhrát Budimex. „Budimex může vyhrát, pokud doloží to, co ÚOHS shledal jako chybné,“ řekl Mátl.

V nedohlednu. Výstavba dálnice D11 z Trutnova do Polska nabírá další zpoždění.
Firma Metrostavu je zpátky ve hře o D11. Neděláme bezdůvodné obstrukce, tvrdí

Zástupci největší polské stavební firmy Budimex Deníku potvrdili, že dálnici u Trutnova chtějí navzdory rozhodnutí ÚHOS stavět. „Pilně pokračujeme v přípravných procesech pro výstavbu D11. Vzhledem k tomu, že zůstáváme aktivními účastníky výběrového řízení, náš postoj a závazek vůči projektu se nezměnily,“ reagovala v úterý mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.

„Úřad zrušil rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele, neboť zadavatel pochybil, když vybral k uzavření smlouvy dodavatele Budimex SA, ačkoliv nabídka tohoto dodavatele nesplnila podmínku technické kvalifikace na doložení požadovaného referenčního plnění týkajícího se novostavby tunelu,“ vysvětlil mluvčí ÚOHS Martin Švanda, proč antimonopolní úřad zrušil rozhodnutí o výběru polské firmy.

Největší most na trase dálnice D11 Jaroměř - Trutnov bude  vysoký 46 metrů a dlouhý 712 metrů.
Dálnice D11 Jaroměř - Trutnov: Nový rozsudek soudu, ŘSD chce stavět příští rok

„Každý dodavatel musí počítat s tím, že i když tendr vyhraje s nejvýhodnější nabídkou, tak ne vždy zakázku dostane,“ poznamenal generální ředitel ŘSD.

Budimex mezi tím začíná se stavbou 7,6 km dlouhého úseku D35 na trase Džbánov - Litomyšl za 3,423 miliardy korun, kterou v ponděí 8. dubna oficiálně odstartoval.

„Do našeho prvního dálničního projektu v rámci ČR se pouštíme s velkým nadšením a odhodláním. Jsme moc vděčni za důvěru, které se nám dostalo a těšíme se, že se budeme moci podělit o naše zkušenosti, jež jsme za 55 let činnosti skupiny Budimex nashromáždili,“ uvedl Cezary Łysenko, člen představenstva společnosti Budimex.

Zahájení stavby dálnice D35 v úseku Džbánov - Litomyšl.Zahájení stavby dálnice D35 v úseku Džbánov u Vysokého Mýta - Litomyšl.Zdroj: Deník/Iveta Nádvorníková

„Projekt výstavby úseku dálnice D35 je naším prvním krokem k trvalému působení na českém trhu. O jeho realizaci se postará tým zkušených odborníků složený z Čechů i Poláků,“ dodal Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex pro Českou republiku a Slovensko.

ŘSD původně plánovalo začít stavbu D11 v Královci 19. prosince. Sdružení stavebních firem MI Roads, Metrostav TBR, Doprastav, Subterra a Duna Aszfalt se však odvolalo k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a zablokovalo podpis s vítěznou polskou firmou Budimex a zahájení prací.

„Znamená to pro nás obrovskou komplikaci. Čtyři měsíce jsme už mohli dálnici u Trutnova stavět, chtěli jsme začít loni v prosinci. Těžko odhadovat, o kolik se nyní zpozdí zahájení stavby, to jsou předčasné úvahy. Uvidíme, jak budou procesy pokračovat. Každopádně vzniká minimálně půlroční zdržení oproti původně plánovanému začátku výstavby napojení na polskou dálnici,“ uvedl Mátl.

„ÚOHS se s naším názorem neztotožnil, byť jsme ho konzultovali s mnoha právníky. Náš postup považujeme za správný. Bohužel, názor úřadu je jiný,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Generální ředitel ŘSD v podcastu na webu ŘSD řekl, že by byl nerad, aby vstup zahraničních společností na český trh znamenal to, že boj se bude odehrávat jinde než jen při podávání nabídek a bude se bojovat na úřadech.

„Na druhou stranu je to regulérní boj podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Pokud neúspěšní uchazeči mají pocit, že se jim křivdí, a že zadavatel rozhodl v rozporu se zákonem, tak mají právo se odvolávat, a úřad o tom rozhoduje. Náš postup ale považujeme za správný. Dosud jsme případy, které přezkoumával ÚOHS, vyhrávali, jako v případě D6 nebo D3. Teď rozhodl o D11 jinak,“ uvedl Mátl.

Zůstává přesto optimistou a věří, že se stavbu dálnice D11 u Trutnova podaří brzy rozběhnout. „V České republice se staví dálnice jako nikdy v historii. Máme rekordní rozestavěnost. Budeme stavět a zahajovat další úseky. Nastala dílčí komplikace na významném úseku na D11, ale věřím, že to bude pouze dílčí epizoda. Třeba za dvě měsíce si na tuto komplikaci nikdo nevzpomene, protože dálnici začneme stavět. Jako první chceme vybudovat první tři kilometry u hranic s Polskem a snad je stihneme dostavět i přes tuto komplikaci do konce roku 2025, jako bylo plánováno.“

Ve výběrovém řízení na vybudování 21 km dlouhého dálničního úseku D11 z Trutnova na hranici s Polskem nabídla polská firma Budimex SA 11,3 miliardy korun. Je to výrazně nižší cena, než jakou ŘSD vypsalo, a to o 1,7 miliardy korun. Druhá firma v pořadí, česká MI Roads (Metrostav Infrastructure), nabídla 11,7 miliardy Kč. Nejvyšší nabídku podala jedna z českých stavebních firem, a to ve výši 14,7 miliardy korun. Do tendru na 7,6 km dlouhý úsek D35 Džbánov - Litomyšl se polský Budimex SA přihlásil v konkurenci dalších tří uchazečů s cenou 3,4 miliardy Kč, která byla o 25 procent levnější než předpokládaná cena ŘSD.