Spíše symbolický význam bude mít podle expertů zákon, který řidičů přikáže předjíždět cyklisty s aspoň jeden a půl metrovým odstupem. „Jako cyklista si uvědomuji, že takové nařízení prostě řidiči vždy dodržet ani nemohou. Na úzkých okreskách to je nereálné. Ale snad to zafunguje aspoň jako apel, aby řidiči objížděli cyklisty s co možná největším rozestupem,“ popisuje své pocity hradecký cyklista Petr Novák. Někteří řidiči považují nový návrh za nespravedlivý. „I cyklisté se pletou tam, kam nemají. Pokud chce někdo postihovat řidiče, tak ať také vychová cyklisty,“ myslí si Filip Horák.

Problémem nového návrhu je podle veřejnosti i expertů kontrola jeho dodržování. „Návrh má pozitivní význam symbolicky – jako výraz větší ochrany cyklistů a ohleduplného chování řidičů vůči této zranitelné skupině. Slabinou ovšem je, že stanovený odstup lze jen velmi těžko kontrolovat a vymáhat. Řidiči budou pevně danou vzdálenost těžko odhadovat a na některých typech komunikací, například se šířkou pouze tři a půl metru, bude obtížné ji udrže,“ řekl Deníku vedoucí Besipu Tomáš Neřold.

Ten připomněl, že špatné předjíždění je příčinou jen okrajovou příčinou nehod. Za posledních 10 let na silnicích zemřelo zhruba 500 cyklistů, špatné předjíždění mohlo za smrt 28 z nich. „Dopravní policie v našem kraji téměř neeviduje dopravní nehody s cyklistou z důvodu předjíždění v nedostatečné vzdálenost,“ potvrdila i mluvčí krajských policistů Eva Prachařová.

Experti se shodují, že důležitější pro zvýšení bezpečnosti cyklistů je budování bezpečných cyklostezek. To v posledních letech na Hradecku zrychluje. I tak ale zbývá stále mnoho úseků, kde lidé musí z krajského města po rušné silnici. Namátkou chybí roky slibované cyklostezky do Svinar, Stěžer nebo Slatiny.