Přitom péče se vyplatí: svěřit automobil i s cenným nákladem neprověřenému zaměstnanci je riziko, kde nelze jen spoléhat na případné dodatečné finanční vyrovnání od pojišťovny po havárii.



OTÁZKA MZDY

„Než by nám, starším a zkušeným, dopravní firma řádně zaplatila, raději přijme nezkušené řidiče z východní Evropy, kterým zaplatí daleko méně a kteří se se směšnou mzdou spokojí. Nevadí jim riskovat a jet s autem ve špatném technickém stavu či nedodržovat povinné přestávky; s placením pokut si příliš nedělají starosti," uvádí Jiří Smetana, řidič z povolání, který míní, že například za havarijní stav automobilu by měl být zodpovědný především majitel, tedy firma.

Je sice pravda, že řidič má možnost odmítnout jízdu, pokud vidí například sjeté gumy, v tom případě však riskuje ztrátu zaměstnání, v lepším případě navrácení od hranic republiky, pokud není vpuštěn přes hranice do ciziny.

PŘESTÁVKY

Totéž platí o předepsaných přestávkách na odpočinek. V Evropě na západ od nás policisté kontrolují firmy a systémem pokut je nutí, aby vozidla byla v řádném technickém stavu a její zaměstnanci dodržovali přestávky. V naší republice vše platí řidič, bez ohledu na tlak vyvíjený firmou, tedy i za závady, které nejsou jeho osobní chybou, jako jsou třeba porušení pravidel silničního provozu.

Číslo dne
Pokuta v rozmezí od pěti do deseti tisíc korun hrozí profesionálnímu řidiči například za technickou nezpůsobilost vozidla nebo řízení bez profesního řidičského průkazu.


„Kontrolní systém dnes nijak neobelstíte. Dříve používané papírové kotoučky jsou už jen v nejstarších automobilech, avšak dnes je vše nahrazeno elektronikou, do které už jen tak nezasáhnete," uvádí Jaroslav Derner, řidič expresních přepravců.

Další „pastí" je maximální váha nákladu. „Mohu se jen spoléhat na váhu zboží uvedeného na dodacích listech, aby vozidlo nebylo přetížené. Je-li při kontrolním vážení na silnici zjištěno přetížení, nesmí řidič dále pokračovat v jízdě a je pak starostí firmy vyslat na místo náhradní auto k přeložení, případně rozložení nákladu," informuje Derner.

Najdou se však i řidiči velmi nezodpovědní. Letošního 13. ledna policisté kontrolovali řidiče kamionu, který ve stoupání na kopec Šalanda před Sobotkou vyjel mimo vozovku a porazil naštěstí „jen" dopravní značku. Dechová zkouška u něj prokázala 3,38 promile alkoholu. Prý mu jen byla zima, tak si čaj ředil rumem.