„Navržená rampa je pro invalidní spoluobčany z hlediska bezbariérovosti nepřijatelná," zlobil se vozíčkář Josef Fučík, když si pozorně prostudoval dokumentaci. Právě on se zabývá mapováním přístupností objektů ve městě a paradoxně je iniciátorem projektu Nová Paka – město bez bariér.
„Symbolem přeškrtlého vozíčkáře jsem už před lety upozorňoval na bariéry v Nové Pace. Vypadá, že nám přibude další, ale úmyslně a cíleně za peníze daňových poplatníků. Budováním nových bariér za peníze všech si tedy cestu do Evropy rozhodně nepředstavuji," dává volnost svým emocím.
Technická zpráva
Když se podíváme do technické zprávy (přiložena na webu), zjistíme, že architekt Martin Doubek navrhl stávající schodiště, které je v havarijním stavu, odstranit a nahradit dvěma novými. Chodník (v projektu označený jako rampa) mezi schodišti není klasifikován jako bezbariérová rampa a není určen pro užívání osobami s omezenou schopností pohybu. Rampa bude na obou koncích označena informační tabulkou upozorňující na velký podélný sklon a nevhodnost použití pro osoby se sníženou schopností pohybu. Na tabulce bude přeškrtnutý symbol vozíčkáře (symbol O1) a popis sklonu (13%).
Rozhněvaný Josef Fučík se obrátil na místostarostu Pavla Bouchnera s možným řešením, přijatelným pro hendikepované.
„Mám představu, že by rampa mohla vzniknout namísto vyšlapané stezky směrem k železničnímu náspu."
Tento záměr ale zpochybňuje architekt Martin Doubek.
„Pokud bychom chtěli vybudovat rampu podél tratě, která má splňovat kritéria, tak bude dlouhá nejméně osmdesát metrů a měla by třináct ramen. Ústila by u viaduktu. Vozíčkář by se po ní dostal do míst, kde je bezbariérový přístup z ulice U Stadionu. Vyšlo by to nastejno, jako kdyby objel park po nově vybudovaném chodníku," míní Doubek a pokračuje.
„Řídili jsme se zdravým rozumem a zvolili nejjednodušší věc. Navrhli jsme šikmý chodník pro maminky s kočárky a kolaře. Zákazovou značku pro vozíčkáře tedy montovat nebudeme, na platformě umístíme informační panel s plánkem areálu i s jeho bezbariérovými přístupy z ulice U Stadionu, dále pak značku s označením sklonu svahu. Po chodníku se pak mohou pohybovat i lidé na elektrickém vozíku nebo vozíčkáři s doprovodem," vysvětluje svůj návrh Doubek.
Klasická kovová rampa by podle něho nevyhovovala kompozičně, navíc by přinesla zvýšené finanční náklady, na které by radnice asi neslyšela. „O celé záležitosti budeme znovu jednat, o zákazové značce jsme nevěděli," přiznává místostarosta Pavel Bouchner.
Josef Fučík je s Doubkovým pozměněným návrhem celkem spokojen. „Hlavně, že zmizí značka zákazu vjezdu vozíčkářů. To by bylo opravdu diskriminační."
Charakteristika
Městský park Jírovy sady leží mezi ulicemi Ruská a U Stadionu, na východě hraničí s železniční tratí. Parkem prochází tři značené turistické trasy. Prostranství se rozkládá ve dvou výškových úrovních, které nejsou propojeny bezbariérově. Jediný
propojovací bod – betonové schodiště je v havarijním stavu a bude odstraněno. Uprostřed prostoru parku se nachází kamenný pomník obětí ve světových válkách. Kolem památníku vedou nefunkční parkové komunikace. Stávající systém cest je pozůstatkem původní kompozice prostoru, která byla navržena ve 30. letech minulého století. Tehdy byl park využíván pro pořádání výstav.