Proměna původně pevných a hustých kostí v křehké a řídnoucí souvisí s hormonálními změnami ve vyšším věku. Probíhá nenápadně a prvním varováním bývá zlomenina a bolesti, které vycházejí z oblasti páteře do krajiny hrudníku a břicha. I tehdy se dá pro pevnější kosti ještě něco udělat. Příčinou osteoporózy je u žen po přechodu úbytek kostní hmoty vlivem postupného vyhasínání tvorby pohlavních hormonů, estrogenů.

U mužů funguje podobně hormon testosteron, ale úbytek není tak razantní. Zásadním rizikovým faktorem je také nedostatek pohybu, včetně chůze, a nízká konzumace mléčných výrobků a ryb. Kostní hmota se průběžně doplňuje od narození do 30 let, proto je nejlepší zahájit prevenci už v dětství, aby se v kostech shromáždilo co nejvíce minerálů, hlavně vápníku.

Kvalita kostí úzce souvisí se zásobením těla vápníkem a vitaminem D, bez jehož přítomnosti se vápník nemůže vstřebat. Při jeho nedostatku sahá organismus do zásob, které jsou uloženy v kostech a zubech. Průběžný přísun vápníku je proto důležitý v každém věku. Najdeme jej v tvrdých sýrech, zelenině (pór, fazolky, brokolice, květák, mrkev, kapusta), sušeném ovoci, jahodách, rybízu, olivách, máku. Vstřebávání se nejlépe daří v noci a z potravin obsahujících zároveň vit. D. Ten se nachází v rybím mase a oleji, játrech, žloutcích, sýrech. Kostem svědčí i vitamíny B6, C a K. Kolové nápoje a energetické drinky obsahují větší množství fosfátů, jež brání vstřebávání vápníku ve střevě. Také některé léky (kortikoidy, antacida) a choroby střev a žaludku narušují vstřebávání vápníku a vit. D. Vliv má také genetická zátěž.

Ke zvýšení hustoty kostní tkáně dochází při fyzické činnosti. Pravidelný pohyb zlepšuje využití složek potravy i léků a tím pozitivně ovlivní kvalitu kostí. Nemocní by neměli zvedat těžké věci, vyvarovat se pádu a tvrdým dopadům, u těžších forem nejsou vhodné ani masáže zad.
Své dotazy zasílejte na lekarna.trio@centrum.cz