Nejdříve jsme se dozvěděli, že nás navštíví tato pestrá směsice mladých lidí - dívky Lilit Safaryan z Arménie, 22 let záliby: hudba, focení, cizí jazyky; Shahed Alkhazali z Jordánska, 18 let, záliby: psaní, plavání, focení, nejí vepřové maso; Cancan Xie z Číny, 19 let, záliby: filmy, vaření, povídání; Atefeh Seddighin z Íránu, 22 let, záliby: čtení knih, psaní, umění; Iuliia Sheptytska z Ukrajiny, 22 let, záliby: jóga, plavání, cizí jazyky. A jediný mladý muž – Gruzínec Aleksandre Giunashvili, 20 let, záliby: fotbal, astrologie.

Všichni u nás strávili týden a ukázali se jako zodpovědní, inteligentní a vnímaví lidé. Připravili prezentace o svých zemích, rádi vedli diskuze se studenty i učiteli, hráli hry, byli přátelští a komunikativní. Velmi oceňovali fakt, že na Gymnáziu a SOŠPg se mohou prakticky s kýmkoli domluvit anglicky. Studenti naší školy měli jedinečnou možnost porovnat si svůj výchozí obraz o daných kulturách s výkladem našich hostů. První čtyři dny navštěvovali naši zahraniční návštěvníci jednotlivé třídy a předváděli své připravené prezentace o svých zemích. V pátek se konal projektový den, v němž některé třídy ve spolupráci s „edisoňáky" připravily workhopy pro ostatní.

PROLOMENÍ BARIÉR
Tento den byl studenty i našimi hosty hodnocen velmi pozitivně (zaujala je např. tvorba čínského písma či předčasné oslavy Vánoc). Několik ukázek názorů našich studentů (vesměs ze septimy) oceňuje právě zejména prolamovámí mezikulturních bariér a navazování přátelství: Nejlepší na tom bylo, že tyto nové informace, ze kterých nejdůležitější byly ty týkající se islámu, pocházely z úst člověka, který v tom světě žije, a ne z novin či internetu. Kupříkladu naše nová kamarádka byla naprosto normální a veselá holka, ne žádné děsivé zakuklené monstrum, které nám některá pochybná média ráda předhazují…

Dozvěděl jsem se něco o cizích kulturách přímo od jejich zástupců a ne medializovanou formou. Osobně považuji takovéto setkání s lidmi různých kultur za velice přínosné, protože to pomáhá vyvracet předsudky… Po vyučování jsme se Shahed a CanCan zašli do pizzerie, kde jsme si opravdu suprově popovídali. I v cizím jazyce jsme to zvládli, poznali jsme navzájem kulturu cizí země, o které se málo slýchá (a když, tak ve špatném)… Gruzínec Sandro byl vážně showman, zazpíval, zatančil, zapařil…

DOJMY STUDENTŮ
Sama jsem byla překvapená, jak byli všichni hrozně moc fajn, a až jsem se divila, jak moc mi Shahed přirostla k srdci. Celý projekt měl jen malou chybu, trval jen týden, který utekl až moc rychle… Mohla jsem porovnat „plusy a mínusy" života zde v ČR a v jiných, mnohdy exotických zemích… Kultura Středního východu se některým může zdát velmi vzdálená té naší, avšak tahle slečna se zdála být velmi podobná nám tady. Neměla vůči nám předsudky, byla velmi milá a sdělná, výborně se s ní hovořilo o všem, ani bych neřekl, že pochází ze země tak vzdálené… Pozoruhodné bylo zjištění, že nejmenší důraz na náboženství kladla Íránka, žijící v zemi s tuhým islamistickým režimem – dobře se zde ukázalo, že není možno soudit celý národ jen kvůli nedobré vládě… Informace o školství v Jordánsku nás přesvědčily, že české školství je velice shovívavé a mírné… Gruzínština má velice těžkou výslovnost."

VIZE PROJEKTU
Vizí projektu Edison je tolerance a příznivé společné soužití české společnosti s různými kulturami a národy, a to na základě jejich porozumění a omezení předsudků a stereotypů. Díky multikulturní atmosféře, vyvolané zahraničními stážisty, oživuje výuku a zvyšuje zájem o studium mezi žáky a studenty a učí je nebát se odlišného. Edison zvyšuje mezikulturní gramotnost, pomáhá seznámení s jinými studenty a získání přátel v zahraničí. V neposlední řadě významně motivuje studenty (i učitele) ke zlepšení v anglické konverzaci. Opět lze citovat studentský názor: „Pokud bylo cílem projektu EDISON přiblížit studentstvu život v cizích zemích a seznámit je s odlišnými kulturami, předpokládám, že byl tento cíl (alespoň v naší třídě) naplněn.."

DALŠÍ POKRAČOVÁNÍ
Lze tedy vyjádřit naději, že v podobných projektech bude naše škola i nadále pokračovat. Koneckonců, studenti sami mají již naplánované další kontakty: „Padly jsme si s holkami do noty i charakterově, takže už teď mi chybí a doufám, že to nebylo poslední shledání… Myslím, že je důležité, aby se mladí lidé dozvídali i o jiných než o evropských zemích, neboť i ty jsou velmi krásné. Už si se spolužačkou šetříme na náš výlet do Gruzie, který nejspíš příští rok uspořádáme…

Nejvíce jsem ale ráda za to, že jsme měli možnost pracovat na naší prezentaci se studentkou z Jordánska. Kromě toho, že už mám teď další položku na svém seznamu míst, které jednou musím navštívit, jsem velmi ráda, že jsem měla možnost dozvědět se o jejich kultuře a náboženství…" Stanislav Bendl