Jakou podobu expozice získají, to zatím nechce ředitel prozradit. Vzhledem k podzimnímu vyhlášení grantů nemá ovšem na delší rozjímání příliš času.

„Už jsme vysoutěžili zhotovitele studie a projektu, s nímž budeme záměr konzultovat,“ popisuje Babík pracovní postup. Sám má v hlavě několik možných variant, jak expozici pojmout. „První konzultační schůzka se uskuteční ve středu, kde se možná rozhodne, jakým směrem se expozice vydá. Zda to bude Jičín čtyř krajin, nebo expozice o Valdštejnovi. Mluvit budeme i o místnosti, kde jsou Škrétovy obrazy. Uvidíme, jak z toho vybruslíme,“ říká nadšený Babík.

Netají se, že Muzeum hry zůstane zachováno a zůstane obohaceno o práce výtvarníků Lhotákových. Určitě zůstanou ve výstavních prostorách i jedny z nejvýznamnějších artefaktů jako vitráže z Nadslavi, spona ze Střevače.

Do projektu se vloží i jičínská radnice, která je majitelem zámku, ve kterém je muzeum v pronájmu. Město zajistí technickou stránku věci, tedy výměnu oken, dveří, elektroinstalace, vytápění, osvětlení a provede další technické zásahy. Navíc je v tuto chvíli v jednání, že bude žadatelem o grant.

Podle Babíka bude stát obnovení expozice zhruba 15 milionů, město pak může do výše 35 milionů zakomponovat technické úpravy včetně výstavby bezbariérového výtahu.

Nyní je důležitý čas. „Norské fondy se otevřou zřejmě v září, žádosti se budou přijímat tak do konce listopadu,“ předpokládá ředitel. Obává se ovšem velkého přetlaku ostatních grantů.

Aby Jičín posbíral co nejvíce bodů a uspěl, navázal spolupráci s norským muzeem poblíž Stavangeru, s nímž se chce dělit o své zkušenosti.

Současná expozice pochází z počátku devadesátých let, v roce 2002 jí byla vtištěna myšlenka interaktivní expozice muzea hry.

Regionální muzeum ve stálé expozici nabízí hned několik možností prohlídky. Od pokladny se odvíjejí čtyři samostatné cesty, kterými se lze projít a vrátit se zpět. První obsahuje osm sálů vlastivědné expozice a zachycujících historický vývoj a přírodu Jičínska. Druhá stoupá vzhůru do nedostavěné věže kostela – do panské oratoře. Třetí vede k arkádovému nádvoří a v současné době je zde výstavní chodba muzea s krátkodobými výstavami. A čtvrtá? Ta pokračuje ke třem sálům, z nichž nejzajímavější je Konferenční salonek připomínající rok 1813 a jednání protinapoleonské koalice. V roce 2011 byla také otevřena Obrazárna barokních mistrů s exkluzivní instalací obrazu Karla Škréty Zvěstování Panně Marii. Návštěvníci tedy v jičínském muzeu mohou volit čtyři cesty za poznáním.