Žádné dopravní inženýrství, ale zkouška ohněm.

Listopadové otevření obří dálniční křižovatky v Opatovicích nad Labem, která zcela změní dosavadní trasy tranzitu desetitisíců aut, nebudou doprovázet žádné dopravní zákazy, které by zabránily hrozícímu kolapsu na příjezdových cestách do Hradce. Dohodli se na tom včera v Pardubicích zástupci z magistrátu Pardubic a Hradce, silničáři, policisté a další úředníci.

„Zatím nebudeme usměrňovat dopravu natvrdo, příkazovými či zákazovými značkami. Ať si řidiči vyberou sami trasu, kudy do Hradce nebo přes něj pojedou. Možností bude víc. Osobnímu i nákladnímu tranzitu na Náchod a Polsko jen dáme u sjezdu na Chýšť dvěma nebo třemi informačními tabulemi doporučení, ať odbočí na starou státovku. Řidiči sami brzo pochopí, kudy je to nejrychlejší a bez zácp. Až po třech měsících, v druhé polovině zimy, situaci vyhodnotíme a případně učiníme další opatření,“ uvedl šéf pardubického Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.

U Chýště už nyní musí odbočovat na starou státovku všechny kamiony. Podle Vebra tuto cestu ocení i řidiči osobních aut. Kdyby totiž pokračovali po dálnici až do Sedlic u Hradce, museli by se potom přes Praskačku vymotávat z Hradce po úzké okresce přes Plačice a Kukleny, přičemž cestou by uvízli hned v několika kolonách kvůli kruhovým objezdům a světelným křižovatkám.

Neprošlo tak ani uvažované omezení tonáže aut či úplný zákaz vjezdu kamionů do Opatovic nad Labem, přes které si už dnes řidiči zkracují cestu na Náchod a Jičín. Místní se obávají, že po otevření křižovatky těchto řidičů bude mnohem víc.

Zatím nebude umožněn ani sjezd kamionů z dálnice v Praskačce, dva kilometry před Hradcem. Jezdit tudy budou moci jen osobní auta, stejně jako nyní.

Hradecký okruh zažije kolaps

Mnohem jednodušeji vypadá na první pohled tranzit od Prahy ve směru na Ostravu a Vysoké Mýto: Po dálnici až do Opatovic, odsud po stávající státovce z Pardubic do Hradce. Tady spočívá ale možná největší průšvih – očekávaný dopravní kolaps na už nyní ucpané části městského okruhu mezi fakultní nemocnicí a výpadovkou na Brno.

Tento tranzit doposud na brněnskou výpadovku přijíždí z druhé strany – severní větví městského okruhu.

Starosta Opatovic nad Labem Pavel Kohout, který kvůli nabízející se zkratce z budované křižovatky k západnímu okraji Hradce přímo přes vesnici nejvíc řinčel na poplach, je se včerejším jednáním spokojen.

„Kamiony snad budou z dálnice D11 opravdu sjíždět už v Chýšti. Takže přes nás by mířil jen tranzit od Pardubic směrem na sever, takže to snad bude stejné jako doposud,“ uvedl Kohout.

(Ne)fungující předpoklady

Pokud by se po třech měsících ukázalo, že předpoklady o rozptýlení aut do více směrů nefungují a Opatovice budou ucpány auty, byla včera dohodnuta dvě záložní řešení.

Prvním je možnost zprůjezdnění sjezdu z D11 v Praskačce pro kamiony aspoň v jednom směru – z dálnice do Hradce. Náklaďáky směřující na Prahu by byly nadále naváděny na starou státovku.

Omezení tonáže či úplný zákaz kamionů v Opatovicích je až jedním z krajních řešení.

Fotogalerii z výstavby křižovatky zhlédněte na internetových stránkách

pardubicky.denik.cz/opatovice