Po tři čtvrtě roce se skutečně zdá, že do dvou let by mohl mít Jičín vypracovaný Plán udržitelné městské mobility (SUMP), díky němuž bude pohyb po městě bezpečnější a pohodlnější pro pěší, cyklisty i řidiče. Časově i finančně náročný záměr ve středu podpořilo jičínské zastupitelstvo schválením dvoumilionové dotace.

Dojíždět každý den na kole z Větrova do centra města je podle místních hazard se zdravím. Pár set metrů dlouhý úsek na frekventované Hradecké ulici totiž přidělává vrásky na čele nejen samotným cyklistům, ale také řidičům, kteří se je snaží bezpečně předjet.

"Jako cyklistka z Větrova jezdím do centra města. Když jedu po silnici, bojím se, že mě srazí auto. Když jedu po chodníku, dostanu napomenutí od strážníků, že tam nemám co dělat," posteskla si jedna z přítomných žen na prvním veřejném představení SUMPu v jičínském kině.

Psali jsme již:

Právě situaci na Hradecké, ale také například v kopci ulice Českých bratří bude podle architekta Radka Jiránka nejsložitější v budoucnu změnit. Zástavba domů a nedostatek prostoru k rozšíření vozovky a vytvoření cyklopruhů bude pro zpracovatale plánu těžký oříšek a bude stát městskou kasu hodně peněz.

"Všichni se po městě pohybujeme a víme, kde jsou problematická místa. Proto zpracováváme studie a analýzy, zjistíme strukturu dopravy ve městě a ve spolupráci s odborníky navrhneme opatření, která by mohla vést k pohodlnějšímu pohybu po městě," vysvětlil záměr Jiránek.

Nezbytnost pro lidi i podmínka dotací

SUMP by měl vzniknout v horizontu dvou let a jeho vytvoření bude podle Jiránka stát město okolo 2,3 milionu korun. Na analýzách jičínské dopravy se ale pracuje už několik měsíců. Přípravě plánu předcházely studie, na kterých Jiránek a zástupci radnice spolupracovali s odborníky na dopravní výzkum a se zástupci spolku Partnerství pro městskou mobilitu.

Na základě pocitových map, které vyplňovali přímo Jičíňané, vytipovali nejrizikovější místa, která dále zkoumali. Vznikla tak například analýza pohybu po Panské ulici a studie, která mapovala pohyb a parkování na Valdštejnově náměstí.

Plánování udržitelné městské mobility není v českém prostředí nic nového. S narůstajícím počtem aut a urbanizací začínají neúnosnou dopravní situaci řešit mnohá města.

"Plán udržitelné mobility je také povinnou součástí žádostí o některé dotace, takže časem budou studie dopravy vypracovávat další města," dodal místostarosta Jičína Petr Hamáček. To vysvětluje také vysokou cenu plánu, na kterou upozorňovali na středečním zasedání někteří zastupitelé.

Podle Jiránka bude SUMP součástí mnoha projektů naplánovaných na následující roky. Počítá se s ním například při dlouho očekávané rekonstrukci silnic v Ruské a Poděbradově ulici, vytváření nových chodníků a cyklostezky v okolí Lidického náměstí. Podle Jiránka je vytvoření SUMPu nezbytné. "Nemůžeme město donekonečna rozšiřovat a uzpůsobovat jej autům. Město má být pro lidi. Proto je stěžejní myšlenkou plánu eliminovat nutnost přejíždění autem po městě a podpořit cyklisty a pěší," doplnil architekt.

Podle jednatele Partnerství pro městskou mobilitu Jaroslava Martínka ale změna nebude pouze otázkou plánů a investic do rozšiřování silnic a parkovišť, ale také změnou zvyků lidí a vzájemnou ohleduplností.