„Je až neuvěřitelné, že po deseti letech příprav projektové dokumentace se to dalo do pohybu až teď," okomentoval chystaný projekt před hlasováním zastupitelstva místostarosta Petr Hamáček. U příprav rekonstrukce Ruské a Poděbradovy stál už od počátku, vyjednával s krajem a když bylo třeba získat souhlasy vlastníků přilehlých nemovitostí, obcházel dům po domu.

V anketě Deníku o největší ostudy Jičínska se Ruská a Poděbradova, ale i další jičínské tankodromy, umístila na suverénním prvním místě. Po hlavní dopravní tepně mezi obchvatem, Novým Městem a centrem Jičína denně projedou stovky aut a díry, hrboly, záplaty, komplikované parkování a na křižovatkách se zadrhávající doprava řidiče evidentně hodně trápí. „Chátrající, nebezpečné, děravé a hrbolaté a hlavně ostudně vypadající - skvělý popis velké části 'silnic'," popsal situaci v anketě čtenář Miroslav Veselý.

Další na sebe nenechali dlouho čekat. „Většina silnic je ta největší ostuda Jičína.. A Ruská je výstavní skříň. Neříkám, že nejsou horší ulice.. Ale tohle je poměrně hlavní příjezd do města a je to první věc, co trkne," doplnil pod anketu Filip Škadra. „To je takový tankodrom a Jičín jen lepí 1000 a 1 záplatu," přisadil si i další z diskutujících, Ondřej Strnad.

Mohlo by se zdát, že se kolem děravé Ruské a Poděbradovy dlouhé roky nic nedělo. Vždy po zimě silničáři zalepili nejhorší výtluky a tím zdánlivě péče o silnici skončila. Na úřadech ale probíhala intenzivní práce. „Příprava rekonstrukce těchto ulic probíhala více než deset let, přičemž samotné technické řešení stavby především v otázce dešťové kanalizace bylo velmi těžkým hlavolamem. Dokončení přípravy této investice je výsledkem intenzivní práce značného množství lidí," popsal Hamáček.

Momentálně se čeká na vypsání veřejné zakázky. Podle toho, jak se podaří vysoutěžit zhotovitele, budou pokračovat další přípravy. Optimistické odhady začátku stavby ukazují na konec letošního, případně první kvartál příštího roku. Práce začnou u Arisu, kde vznikne první ze tří kruhových křižovatek. A hotovo by mohlo být do konce roku 2026.

Dražší než Lokalita Kasárna

Kromě tří kruhových objezdů čeká kompletní proměna celou kilometr dlouhou lokalitu od Arisu až po obchvat. Kromě nového povrchu bude součástí přestavby i úprava parkování, nové chodníky, cyklopruhy pro ty, kteří raději jezdí bez motoru, i nákladný nový mobiliář.

Celková cena před vypsáním soutěže se odhaduje na 336,4 milionu korun. Z toho přibližně 60 milionů zaplatí Kraj, 70 milionů Vodohospodářská společnost a 25,5 milionu pokryje město z dotace IROP. Jičínské zastupitelstvo v úterý 30. ledna jednomyslně schválilo investici 272,2 milionů korun, čistě z městské kasy by podle mluvčího radnice Jana Jireše mělo jít 173,1 milionů korun. Jendá se tedy o jednu z největších investic v moderní historii města, srovnatelnou například se stavbou koupaliště nebo s výstavbou obytné Lokality Kasárna.

Stany se tedy Ruská a Poděbradova ulice z největší ostudy Jičína jeho chloubou? To ukážou následující tři roky. Při projednávání projektu na zastupitelstvu zmínil Hamáček obavu, aby se zhotovitele stavby podařilo včas vysoutěžit. Například výběr zhotovitele rekonstrukce Lomnické ulice v Nové Pace se kvůli nedostatku zájemců protáhl o několik let a výběrové řízení muselo být vypsáno opakovaně.

I když se to ale podaří, čeká obyvatele Nového Města velmi náročné období. "Chtěl bych zdůraznit, že samotný průběh stavby bude nesmírně zatěžující pro obyvatele Jičína, především těch, kteří v těchto ulicích bydlí, ale také těch, kteří žijí podél budoucích objízdných tras. Chtěl bych proto všechny dotčené rekonstrukcí požádat o shovívavost a trpělivost. Doufám, že veřejná zakázka proběhne bez problémů a během tohoto roku vybereme dodavatele a konečně začneme se samotnou stavbou," doplnil Hamáček.