Nyní jim totiž stát vrací 60 procent spotřební daně, kterou uhradí při nákupu nafty pro zemědělské činnosti. Po zrušení této dotace by platili oproti zahraniční konkurenci za litr pohonné hmoty o 11 korun víc.

Od devíti hodin ráno mohli řidiči na čtyřech hlavních komunikacích ve směru Jičín – Mladá Boleslav, Poděbrady, Hradec Králové a Trutnov potkat šiky zemědělské techniky s posádkami.

Konkrétně v úseku mezi Sobotkou a Jičínem, Jičíněvsí a Jičínem, Bílskem a Úlibicemi a křižovatkou Na Špici a Novou Pakou.
Mapovali jsme tři ze čtyř úseků. K Nové Pace se vydali pracovníci společnosti Zepo Lázně Bělohrad, která by při zrušení zelené nafty přišla ročně o více jak jeden milion korun.

Na silnici I/16 vyslala pět traktorů s přívěsy. „Splnilo to svůj účel. Někteří řidiči nám vyjadřovali svoji podporu, ale byli i tací, kteří se rozčilovali a nadávali," říká ředitelka společnosti Marcela Dobšová. Je především naštvaná z toho, že ministerský předseda si nenajde čas, aby se zemědělci o jejich problémech mluvil.

„Stát, místo aby si nás vážil a byl rád, že dokážeme zajistit domácí produkci, nám hází klacky pod nohy. Teď jsem se právě dozvěděla, že návrh na zrušení zelené nafty prošel vládou, to je špatné," konstatuje smutně Marcela Dobšová.

Pro porovnání ještě dodává, že vloni dostali od státu vratku 1 mil. 164 tisíc korun za 170 tisíc litrů nafty. Přitom podnik spotřeboval celkem 228 tisíc litrů za víc jak 6 milionů korun bez DPH.

Při cestě zpět z Nové Paky jsme zůstali stát na úlibické kruhové křižovatce, kde právě defilovala technika z Hořicka a Lužan. Dlouhou kolonu vozidel jsme míjeli na jičínském obchvatu po průjezdu strojů ze společnosti Agro Žlunice. Ta vyslala na silnici snad nejvíce protestantů.

Poznatky však nepatří mezi příjemné. „Při naší jízdě jsme mohli sledovat komunikaci mezi řidiči kamionů. Některé výrazy jsou nepublikovatelné. Ale i řidiči osbních aut nás častovali nevhodnými posunky. Počítali jsme s tím, ale bylo nám to líto. Lidé by si měli uvědomit, že to děláme právě pro ně. Nám všem jde přece o jednu věc, a když nedostaneme peníze na zelenou naftu, prodraží se výroba," poukazuje Jana Pokorná, ředitelka podniku Agro Žlunice.
Zůstali jsme na obchvatu Jičína. Řidiči, popojíždějící ve dlouhé frontě, byli celkem tolerantní. Jeden z nich na nás volal: „To je málo, musíme na Hrad, vyhnat ty zloděje od koryt!"

Autobusové linky na Jičínsku nenabraly kvůli protestu zpoždění. Zasahovat nemusela ani policie, která akci monitorovala.

Dopasy škrtu:
Jaké budou dopady škrtu zelené nafty? Jednak by došlo k zdražení tuzemské výroby a výraznému snížení konkurenceschopnosti českých zemědělců, k navýšení cen domácích potravin. Následně i k dalšímu zvýšení dovozu potravin a útlumu zemědělství.