Nová Paka je na trase z Prahy první bránou do Krkonoš a zároveň leží na půl cesty mezi automobilkami v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. Současná podoba dopravního řešení tomu ale neodpovídá. Silnice I/16 město protíná a rozděluje na dvě části, mezi kterými mohou chodci jen stěží přecházet. Středem města po průtahu projede asi 16 tisíc aut denně, dlouhé kolony komplikují průjezd městem a zdržují hromadnou, osobní i nákladní dopravu.

Vizualizace obchvatu Nové Paky
VIZUALIZACE, MAPY: Stavba vysněného obchvatu Nové Paky začne se zpožděním

O tom, že současné řešení už dávno nedostačuje, svědčí i vysoká nehodovost - podle ŘSD se jedná o více než třicet nehod na jeden kilometr silnice ročně.

"Už aby ten obchvat byl. Každý den tu projíždějí kolony kamionů a přejít ulici je o strach," postěžovala si žena, která žije nedaleko packé polikliniky. Právě tam se doprava před kruhovým objezdem ještě více zpomaluje.

Už se mělo kopat

Ještě letos na jaře se zdálo, že stavba obchvatu by měla vypuknout už do konce roku 2021. Po několikaletých peripetiích okolo získání stavebního povolení ŘSD v květnu vypsalo výběrové řízení na zhotovitele a jasno mělo být ke konci července. Kvůli opakovaným dotazům uchazečů se ale soutěž protáhla o dlouhé čtyři měsíce. "Víc k tomu nevíme. Je to ale dobrá zpráva, znamená to, že se přihlásilo hodně firem a bude z čeho vybírat. Pak se teprve uvidí, kdy a kde se poprvé kopne do země. Vybraná firma následně představí harmonogram. Obvykle se ale u silničních staveb začíná mosty," vysvětlil v srpnu starosta Nové Paky Josef Cogan. Těch bude mít nový obchvat celkem třináct.

Zdroj: Youtube

Výběrové řízení se nakonec uzavřelo 26. listopadu. "ŘSD obdrželo šest nabídek uchazečů na realizaci stavby obchvatu Nové Paky. Nejvýhodnější nabídku podala společnost Porr a.s. za 1 308,588 milionů korun, tedy přibližně 80 procent předpokládané ceny. Stavba 8,5 kilometru dlouhého obchvatu má stavební povolení v právní moci a zahájení stavby se předpokládá na jaře 2022," uvedl Mátl. Termíny jednotlivých etap zatím známy nejsou, podle všeho by se ale první auta měla po obchvatu projet už v roce 2024.

Obchvat Nové Paky bude jednou z největších silničních staveb v okolí za několik desetiletí. Odhadovaná cena celého projektu se pohybuje okolo 1,6 miliard korun bez DPH. Po zprovoznění obchvatu bude stávající státní silnice vedoucí Novou Pakou převedena mezi silnice III. třídy. Tím se Novopackým po letech strastí uleví a život to usnadní i těm, kteří se chtějí co nejrychleji dostat do Krkonoš.

Detaily stavby se doladí v průběhu

Úsek bude dlouhý 8,5 kilometru. Podle plánů začíná před Kumburským Újezdem, vede v těsné blízkosti Heřmanic a Štikova, následně půlkilometrovou estakádou přes údolí směrem na Vrchovinu a končí za kruhovou křižovatkou ve Vidochově. V minulosti vyjádřili obavy občané Heřmanic. V jejich katastru je totiž naplánovaná jedna z nejsložitějších a potenciálně nejvíc nebezpečných průsečných křižovatek. Podle Josefa Cogana se spolu s ŘSD snažili najít co nejlepší řešení, jiné ale nebylo proveditelné. "Počítáme, že některé aspekty se budou při stavbě ještě dolaďovat," doplnil. Pro místní by měla být možnost se úseku vyhnout. Součástí stavby bude také vytvoření nových bezpečnějších zastávek autobusů a přeložení velkého množství inženýrských sítí.

Stavba obchvatu. Ilustrační foto.
Obchvatu Nové Paky už nestojí nic v cestě. Dvoumiliardová investice má zelenou!