„To je nehoráznost, situace ve městě je co se týká dopravy tristní, lidé tu trpí a celý záměr blokuje jeden člověk? Cožpak nemá stát pořádné páky, aby celou věc rozsekl a stavbu uspíšil. Vždyť na ni čekáme třicet let,“ zlobí se jeden z packých starousedlíků.

Osm a půl kilometrů dlouhý obchvat devítitisícové Nové Paky přitom získal stavební povolení koncem června, do konce roku chtělo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako investor vypsat soutěž na dodavatele stavby.

Stavební úřad v průběhu řízení neshledal důvody, které by bránily povolení záměru. Michaela Teichmanová z krajského odboru dopravy a silničního hospodářství potvrdila už v září, že spis je na ministerstvu dopravy u odvolacího orgánu pro odvolání jednoho z účastníků řízení.

Rozhodnutí napadl podle informace mluvčí ŘSD Niny Ledvinové odvoláním Josef Mikulka, který proti stavbě dlouhodobě bojuje. V minulosti požadoval například nové provedení hodnocení vlivu stavby na životní prostředí.

Ministerstvo už poslalo na přezkum některá stanoviska, které Mikulka napadl. O závazném stanovisku, tedy ve věci souladu stavby s územním rozhodnutím, zatím úředníci nerozhodli. Od toho se pak budou odvíjet další kroky. I když totiž úředníci potvrdí závazné stanovisko, tak není stoprocentní, že ministerstvo dopravy dá stavebnímu povolení zelenou.

V případě zrušení tohoto stanoviska pak nutně dojde ke zrušení stavebního povolení a celá mašinerie se může vrátit na samotný začátek až k územnímu rozhodnutí.

„Je to problém. Je otázkou, zda v tomto případě není možné využít nové legislativy v rámci změn o stavbě. Ale to jen polemizuji,“ říká k prodlevě starosta města Josef Cogan.

Investor přesto doufá, že bude mít brzy v ruce pravomocné stavební povolení. „Samotné zahájení stavby se blíží. Je snaha zahájit výběrové řízení na zhotovitele do konce tohoto roku,“ dodala Ledvinová. ŘSD už vypsala soutěž na geotechnický a hydrologický monitoring během samotné stavby.

Celkem 8,4 kilometru dlouhý obchvat má stát 1,14 miliardy korun. Trasa začíná u Kumburského Újezdu a končí u Vidochova, součástí je i téměř půl kilometru dlouhá estakáda. Na obchvat má navázat další obchvat kolem obce Horka u Staré Paky.

Nová Paka je jedním z nejvíce zatížených měst tranzitní dopravou v zemi, denně tu projede 16 tisíc aut.