Na nádraží v Kopidlně stojí a čeká červená mašina Českých drah. Spoj zajišťující dopravu na trati z Nymburka do Jičína zde totiž vždy desítky minut vyčkává příjezdu vlaku z opačného směru. Nově plánovaná výhybna v Bartoušově by měla tomuto čekání učinit přítrž. "Hlavním cílem stavby je zřízení nové konfigurace kolejiště a příslušného zařízení a technologie. To umožní křižování vlaků osobní dopravy v dosavadní dopravně Bartoušov, která bude přestavěna na výhybnu," uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Vznikne také nové nástupiště ve směru na Jičín, dopravu nahradí nová zastávka s názvem Žitětín.

Realizace projektu začne ještě v září a práce by měly být hotové na jaře 2022. Stavba bude stát 134 milionů ze Státního fondu rozvoje infrastruktury. V termínu od 2. října do 30. listopadu si vyžádá nepřetržitou výluku, v úseku Jičín - Kopidlno nahradí vlaky autobusová doprava. Podle Správy železnic přispěje stavba ke zkvalitnění a zatraktivnění železniční dopravy pro širokou veřejnost

Kraj proškrtal spoje

Podle starostky Kopidlna Hany Masákové ale nejspíš čím dál víc místních upustí od cestování vlakem. Současné nastavení spojů totiž prý nevyhovuje jejich potřebám a musí proto jezdit autem. "Při poslední změně jízdních řádů došlo ke zrušení některých večerních spojů, lidé si stěžují, že se večer nemají jak dostat z Jičína z práce domů. Zvláště ti, kteří například pracují ve fabrikách na tři směny a zrušené spoje pro ně byly ideální. To platí také pro ty, kteří cestují do Jičína za kulturou - do kina nebo třeba na Jičín - město pohádky," vysvětlila starostka.

Počty a rozložení spojů se určují podle poptávky. Proto se v minulosti nemálo pravidelných vlaků rušilo. Podle Českých drah, které jsou v Královéhradeckém kraji dominantním železničním dopravcem, závisí spoje na objednávce kraje. Právě na odboru dopravy se vyhodnocuje zájem o spoje a jejich výhodnost. "Podali jsme na kraj dotaz, jestli by nebylo možné do jízdních řádů vrátit večerní spoj, na který byli lidé zvyklí. Poslali nám v odpovědi autobusový večerní spoj s přestupem v Libáni a dlouhým čekáním, který dvacetiminutovou cestu mezi Jičínem a Kopidlnem natáhl na více než hodinu. To si potom každý rozmyslí, jestli radši nejet autem," doplnila Hana Masáková.

Začarovaný kruh rušení spojů a následné nevole lidí jezdit veřejnou dopravou není snadné prolomit a váže se k němu řada dalších problémů od emisí po nárůst počtu aut a tím i zhuštění osobní dopravy. Jestli bude mít kraj zájem na navýšení spojů ale není jisté. Vyjádření odboru dopravy se zatím nepodařilo získat. "My se snažíme nadále podporovat četnější vlakové spoje, aby lidé mohli jezdit vlakem," doplnila starostka.