„Nejprve počítáme s pracemi u Vidochova, kde nyní budujeme novou okružní křižovatku a přilehlá ramena okolních komunikací. Provoz bude řízen světelnou signalizací a jezdit se tam bude po polovině vozovky. To bude nejkritičtější okamžik,“ potvrdil Jiří Pöschl ze společnosti Porr, která je zhotovitelem stavby.

Do otevření obchvatu zbývá patnáct měsíců a na řidiče tak čekají dosud největší problémy. Mezitím je čeká také uzavření silnice ve Štikově a cestující vlakem také krátká výluka na železniční trati.

Kyvadlový provoz bude i u Kumburského Újezdu

U Vidochova severně od Nové Paky se bude obchvat napojovat na silnici I/16 na dvou místech. Příští rok nastanou stejné potíže na opačné straně u Kumburského Újezdu.

„První pracoviště bude ve směru od Nové Paky, druhé na konci stavby u autobusových zastávek. Uzavírky budou samostatné, aby úseky byly co nejkratší a práce se daly stihnout co nejrychleji. V Kumburském Újezdu nás čeká stejná akce, ale to pravděpodobně necháme na příští stavební sezonu, aby bylo omezení rozprostřené v čase a nebylo toho v jednom roce příliš,“ upřesnil Jiří Pöschl.

Stavba o délce zhruba 8,5 kilometru začala v září roku 2022 a dokončení se plánuje na 25. července 2025. Obyvatelé místních částí se musejí smířit se stavebním ruchem. Podle starosty města Pavla Bouchnera přináší komplikace každá stavba takového rozsahu, ale před jejím zahájením si prý v Nové Pace nikdo nedokázal představit, jak obrovská bude.

Převáží se stovky tisíc kubíků zeminy

„Obyvatelé částí, kde se staví, to poznávají na vlastní kůži. Převozy hlíny, kameniva a betonu jsou skutečně v mohutném množství. Jenom z obchvatu se má vytěžit 550 tisíc kubíků zeminy a 500 tisíc kubíků se převáží na jiné místo. Stavbaři se snaží, přesto se nám problémy nevyhýbají. Vloni byl deštivý červenec, letos zase zima a typická červená hlína se ze silnic špatně odstraňuje. Musím však říct, že firma Porr i Ředitelství silnic a dálnic se nám snaží vycházet vstříc,“ zdůrazňuje Pavel Bouchner.

Je to téměř rok, kdy stavbaři začali budovat 423 metrů dlouhou estakádu nad údolím Štikovské rokle. Jedná se o nejdelší z šestnácti mostů na obchvatu. Práce se nyní přiblížily do poloviny budování nosné konstrukce, tedy mostovky.

„Probíhá betonáž čtvrtého taktu, kterých je celkem osm. Na zbytku trasy běží podle harmonogramu plánované zemní práce a stavba pokračuje i na ostatních mostech. Tento týden se bude betonovat na prvním taktu mostu na začátku úseku v Kumburském Újezdu, stejně jako příští týden na mostě u rybníka u ulice Přibyslavská,“ popsal stav prací Jiří Pöschl.

Obchvat se od stávající silnice první třídy číslo 16 odděluje u Kumburského Újezdu, povede východně od města v blízkosti Heřmanic a Štikova a končit bude u Vidochova severně od Nové Paky, kde se nyní buduje kruhový objezd. Součástí obchvatu bude více než dvacet protihlukových stěn o délce přes čtyři kilometry.

„Estakáda je samozřejmě složitější, ale nejnáročnější je stavba jako celek. Zejména v první polovině se nacházíme v úzkém prostoru mezi místními částmi (Kumburský Újezd, Heřmanice, Štikov), což přináší komplikace kvůli blízké zástavbě a přeložkám inženýrských sítí. Druhá polovina obcházející přes pole Vrchovinu a vracející se k Vidochovu je jednodušší,“ popsal Jiří Pöschl.

Stavba uzavře silnici i železniční trať

Zhotovitel stavby se aktuálně zabývá přípravou úplné uzavírky silnice ve Štikově. Původně byla v plánu od 6. května, ale termín se o něco posouvá.

„Bude záležet na dalším jednání, kdy k uzavírce dojde. Každopádně je nutná a vyžádá si objížďku, protože prostorové uspořádání stávající úzké silnice jiné řešení neumožňuje. Chystáme se také na osazování ocelové nosné konstrukce na mostě přes železniční trať. Plánovaná čtyřdenní výluka začne 14. května, všechny práce k tomuto termínu směřujeme,“ uvedl zástupce společnosti Porr.

Místní se těší na klid a bezpečný průtah městem

Zatímco se řidiči těší na rychlejší a pohodlnější spojení vnitrozemí s Krkonošemi, místní si po třiceti letech plánování obchvatu konečně užijí klidu. Hlavní tah vede centrem města a velkou část dopravy tvoří nákladní auta, včetně kamionů pendlujících mezi závody automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. Podle některých však bude v Nové Pace klidu až příliš.

„Mám strach, že to město úplně usne. Je pravda, že jsem sotva přešla silnici, provozu to uleví, ale hlavně náměstí je už teď úplně tiché. Nicméně obchvat je samozřejmě potřeba,“ zamyslela se na parkovišti před jedním ze supermarketů při hlavní silnici Vlasta Prokopová z Horní Brusnice.

Vlastní zkušenosti odjinud přidal i řidič Martin z Prahy, který na východ Čech podle svých slov často jezdí.

„Místní ještě budou vzpomínat, jak měli plné obchody, když se tady spousta lidí stavovala po cestě do Krkonoš. Všichni budou jezdit po obchvatu. Je to stejné jako v Praze na Strakonické a směrem na Písek, kde v městečkách zanikla spousta obchodů.“

Starosta Pavel Bouchner s tím úplně nesouhlasí. Sám má obchod u hlavního tahu a mezi zákazníky jeho mototechny jsou z drtivé většiny místní a lidé z okolí.

„Myslím si, že většina projíždějících řidičů mířících směrem do Krkonoš se u místních obchodníků nezastavuje, spíše již chce být v cíli. Je pravda, že část z nich nakupuje v supermarketech, zejména v pátek to bývá patrné,“ přidal bezprostřední poznatky starosta přibližně devítitisícové Nové Paky.