Tak se neplatičům brání firem, které domácnostem dodávají vodu, plyn a elektřinu. Shodli se na tom zástupci firem.

Zřejmě největší nárůst dlužníků zaznamenali v Královéhradecké provozní, kde zajišťují dodávky vody pro pětatřicet tisíc odběrných míst. „Loni oproti předloňskému roku se počet neplatičů zvýšil o dvacet procent,“ řekla nám tisková mluvčí Královéhradecké provozní Veronika Bergrová. Jak dodala, snaží se se zákazníky dohodnout. Po dvou upomínkách, pokud zákazník dál za vodu dluží, ke slovu přichází právník. „Když neměli neplatiči problémy, dohodneme se na splátkovém kalendáři, dokud dluh nezaplatí,“ uvedla Bergrová. Jen ve výjimečných případech podle ní dojde na nejhorší: domácnosti zavřou přívod vody.

Téměř shodná pravidla platí v případě hradecké společnosti RWE. „Ti, kteří měli dobrou platební morálku, dostanou dvě upomínky. Pak je odpojujeme. Ale také u nás platí, že individuálně přistupujeme na splátkový kalendář,“ uvedl mluvčí hradecké společnosti RWE Luboš Falhaur. Podle něho ale výrazný nárůst pohledávek po lhůtě splatnosti nezaznamenávají. Pokud ale zákazník zůstane bez plynu, za znovupřipojení musí zaplatit poplatek. Zároveň musí předložit novou revizi, jejíž cena závisí na dohodě s revizním technikem. Toho si totiž musí odběratel objednat sám.

„Počet dlužníků je zhruba na stejné úrovni, když srovnáme loňský a předloňský rok. Nijak razantně se neplatičů počty nezvyšují,“ uvedl mluvčí hradecké Východočeské energetiky Jiří Kosina.

Jak doplnil, vycházejí ze systému dvou upomínek. První odchází zákazníkovi po deseti dnech jako obyčejný dopis, druhá upomínka jde ve formě doporučeného dopisu po pětadvaceti dnech. „Po upomínkách následuje odpojení, ale pokud zákazník platil, dohadujeme se také na splátkovém kalendáři,“ vysvětloval Kosina.