Ta bude jednat se starosty obcí Dobrá Voda u Hořic, Holovousy v Podkrkonoší, Ostroměř, Úbislavice, Žlunice a Úlibice o možné změně formy poštovní obsluhy v rámci projektu Pošta Partner.

O možnosti omezení služby byl informován starosta Úlibic Josef Papoušek na podzim loňského roku.

„Neřekli nám žádné datum, jen v minulém týdnu nám nabídli balíček služeb. To znamená, že by u nás někdo v obci službu pošty zajišťoval. Obecní úřad to v žádném případě nebude," dušuje se starosta.

Pošta sídlí v budově obecního úřadu, kterému platí nájem. Úlibičtí se chtějí dohodnout a nájemné provozovateli klidně odpustit.

Hledáme kompromis
„Budeme rozhodně hledat vhodné řešení. Na plat pošťačky jsme ochotni přispívat. Vždyť je to služba pro normální smrtelníky. Čekáme, že nás Česká pošta vyzve a řekne na rovinu, co s námi zamýšlí. Vždyť je to slušnost," zlobí se Josef Papoušek.

Pošta v obci funguje pro veřejnost od 8 do 9 hodin a odpoledne od 13 do 15 hodin. Přicházejí sem starší občané pro důchody, uhradit inkaso, zaplatit složenky, posílají dopisy a pohledy. Mezi zákazníky jsou i maminky na rodičovské dovolené.

Rozhořčen je i starosta Úbislavic Miloš Urban. Obci hrozilo uzavření pobočky před dvěma lety a Damoklův meč visí nad vesnicí znovu.
„Budeme se bránit, je to pomalu poslední věc, která tu pro lidi funguje," říká rozzlobený šéf úřadu a pokračuje. „Pošta nám nabídla program Partner, ale zatím nevím přesně, co obnáší a kdo by to u nás dělal. Když mají auta na to, aby se šestkrát denně točila v obci, což je podle mě naprosto nerentabilní, tak snad budou mít i peníze na jednu úřednicí za přepážkou," uzavírá debatu Miloš Urban.

Je rozhodnuto
Doufá, že krach oddálí tím, že obec je členem Svazu města a obcí a tudíž když nebude souhlasit s uzavřením pobočky, Česká pošta musí rozhodnutí respektovat.

„Včera odpoledne jsem jednal s manažerkou České pošty. Nabízela nám zřízení výdejního místa, s čímž jsem nesouhlasil. Takže poštovní přepážka v obci zůstane," říká spokojeně.

Další obec, která se zřejmě rozloučí s pobočkou jsou Žlunice. „Zatím jsme obdrželi jen písemné vyrozumění o programu Partner. Schůzka s pracovníkem České pošty bude v březnu. Zatím nemáme zvolenou žádnou strategii, ale pobočku u nás chceme rozhodně ponechat," tvrdí starosta Roman Horák.
Dobré Vodě u Hořic bylo ze strany pošty nabídnuto zřízení výdejního místa. „Výdejní místo tu nechceme, chceme kvalitnější službu Partner," konstatuje starostka Jana Němečková.

Nabídka ze strany pošty
Tisková mluvčí České pošty Marta Selicharová nás ujišťuje, že zástupci České pošty budou jednat s obcemi o možné změně formy poštovní obsluhy. Předají informace o projektu Pošta Partner a vysvětlí, jak projekt funguje.

Od roku 2009 tak byla změněna forma poštovní obsluhy v 81 obcích po celé České republice. „Důležité je si uvědomit, že poštovní služby v obci zůstanou zachovány," tvrdí tisková mluvčí.

O projektech České pošty

Vyjádření tiskové mluvčí Marty Selicharové:
V současné chvíli nemám informace o žádné poště na Jičínsku, které by měla být uzavřena.
Pokud však jde o pošty, kde budeme jednat o možné změně formy poštovní obsluhy v rámci projektu Pošta Partner, pak se jedná o obce:
Dobrá Voda u Hořic
Holovousy v Podkrkonoší
Ostroměř
Úbislavice
Úlibice
Žlunice

Zástupci České pošty budou jednat se zástupcem obce o možné změně formy poštovní obsluhy. Předají mu informace o projektu Pošta Partner a vysvětlí, jak projekt funguje. Od roku 2009, kdy projekt funguje byla změněna forma poštovní obsluhy v 81 obcích po celé České republice. Všechny franšízy České pošty (tedy pobočky typu Výdejní místo či Pošta Partner) fungují na základě smluvního vztahu, kterým je Smlouva o zajištění služeb pro Českou poštu. Důležité je si uvědomit, že poštovní služby v obci zůstanou zachovány. Pošta nehledá nové cesty, v podstatě se inspirovala evropskými zkušenostmi. I po změnách budeme mít stále jednu z nejhustších poštovních sítí. Jako příklad lze uvést Rakousko – má přibližně stejný počet obyvatel a přitom rakouská pošta z 2000 poboček provozuje přímo jen 581.

--------------------------------------------------

Podrobnosti k projektu:

Cílem projektu Pošta Partner je především férové nastavení poštovní sítě tak, aby odpovídala požadavkům současné doby, tzn. vlastní pobočky by pošta měla mít především v místech, kde je největší koncentrace požadavků na služby České pošty. Současné nastavení sítě - až na drobné výjimky z 50. let minulého století - odpovídá poštovní síti z pol. 19. stol.! Česká pošta chce přizpůsobit poštovní síť skutečným potřebám svých zákazníků a zároveň je důležité zachovat kvalitu poskytovaných poštovních služeb.

Důležité je uvést, že poštovní služby i v případě, že je v obci smluvní partner České pošty zůstávají zachovány. Například takzvané „výdejní místo" může být určeno pro nejvyužívanější službu – výdej zásilek,ale také jejich příjem (listovní zásilky, balíky, poštovní poukázky). Kompletní služby v dané obci pak zajistí Česká pošta pomocí mobilního doručování. Tato služba je výhodná zvláště pro starší spoluobčany, protože pokud si o to požádají, pošta může přijet až přímo k nim, do domu. Stačí zavolat na spádovou poštu či vhodit lísteček se vzkazem do poštovní schránky. Mobilní doručovatel prostě zabezpečí veškeré poštovní služby – výplatu důchodů, podání a doručení zásilek, poštovních poukázek apod.. V případě, že zásilky nemůže doručit, pak je uloží na výdejním místě, kde si je zákazník může vyzvednout. A to pokud je v obci zřízeno výdejní místo I. V obci může být také zřízena pobočka typu Pošta – Partner, která ve většině případů plnohodnotně zastupuje pobočku České pošty.

Typy poboček a poskytované služby:

Výdejní místo I.

- Výdej uložených zásilek

Výdejní místo II.

- Výdej uložených zásilek,

- Podání listovních a balíkových zásilek, poštovních poukázek

Partner I.

- Výdej uložených zásilek

- Podání listovních a balíkových zásilek

- Peněžní služby, výplata důchodů

- Vybrané služby Poštovní spořitelny

Partner II.

- Výdej uložených zásilek

- Podání listovních a balíkových zásilek

- Peněžní služby, výplata důchodů

- Služby Poštovní spořitelny

Příjem reklamací zajišťují všechny pobočky typu Výdejní místo a Partner.

Prodej cenin a zboží je zajištěn u poboček typu Výdejní místo II a Partner.

Všechny franšízy České pošty (tedy pobočky typu Výdejní místo či Pošta Partner) fungují na základě smluvního vztahu, kterým je Smlouva o zajištění služeb pro Českou poštu. Odměna smluvnímu zástupci za poskytování služeb se skládá z fixní části (podle typu franšízy) a variabilní části, která je tvořena provizí za každou provedenou

transakci a dále provizí z hodnoty prodaných cenin a zboží. Veškeré náklady spojené s provozováním franšízy hradí zástupce.

Mgr. Marta Selicharová, tisková mluvčí, odbor komunikace