Prodavačům tak způsobí nemalé problémy, pokud nemá právě na vrácení. Jak nám sdělila Jitka Hadová, prodavačka v pekařství Mikula, je prodávající povinen zákazníkovi vrátit. „Lidé většinou mají s sebou drobné, ale stává se, že použijí i velké peníze. Pokud nemám na vrácení, zavřu obchod a pokusím se rozměnit ve vedlejších obchodech." Je vidět, že na takovou vzájemnou spolupráci jsou prodavačky zvyklé.
„Je slušné, aby bylo zákazníkovi vyhověno, protože platí heslo – Náš zákazník, náš pán." S velkými bankovkami se setkává zřídka, je to dáno i typem prodejny a sortimentem, které prodává. Něco jiného ale představuje velký obchod, supermarket, kde lidé často platí právě bankovkami. Někdy si tam vlastně chodívají rozměnit velké peníze.
Podle Hadové jsou problémem lidé, kteří přicházejí do obchodu s nekalými úmysly. „Stalo se mi, že jeden zákazník chtěl rozměnit větší obnos a pak ještě žádal, v jakých bankovkách bych mu to měla vydat. To musí prodavač zpozornět a raději se omluvit, že nemá na rozměnění. Obecně se stává, že tito lidé to zkouší především na mladé prodavačky či brigádnice, ty pak lehko v záměrně vyvolané chaotické situaci přijdou k manku," dodává Hadová. „Na začátku každého prodejního dne musíme mít připraveny drobné, abychom byly schopné zákazníkovi vrátit, a celý den si hlídat pokladnu, v jakých mincích vracet, aby nechyběly," popisuje prodavačka, jak předejít situacím, kdy by neměla na vrácení.
Podle ní se však objevují spíše problémy s vracením na stravenky. Některé obchody na stravenky, které zákazník při placení použije, nevrací nic, jiné zhruba do pěti korun. Sama má zkušenost, že v nejmenovaném obchodě vietnamského prodejce se automaticky strhává pětikoruna. Málokdo ví, že platba stravenkami je pro prodejce nevýhodná, protože na tuto formu platby doplácí. Navštívili jsme i jednoho z vietnamských obchodníků, který však rozhovor odmítl a našim otázkám nerozuměl.
Podobným problémem je použití platební karty. Kupující ji používají docela často, neuvědomují si však, že obchodníkovi v malé prodejně přináší problém s markováním i s časem, který by využil při obsluze dalšího zákazníka. I na platbě kartou obchod doplácí, některé menší obchody ani tuto možnost placení nenabízejí.
„Stává se, že zákazníci platí kartou i za malé nákupy, třeba i jen do deseti korun," přibližuje Hadová a dodává: „Obecně by mělo platit, že z obou stran, mezi prodavačem a zákazníkem, by měly platit zásady vzájemné úcty a slušnosti." Jan Kaiser