Nový vlastník získal dvaadvacet kilometrů dlouhý úsek vloni za 5,1 milionu korun od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Hodlá ho opravit a vybudovat tu jednu z nejmodernějších regionálních linek. Nebrání se ani tomu, aby se sem opět vrátila pravidelná osobní vlaková doprava. O ni ale prý už není zájem.

„Do obnovy tratě chceme vložit zhruba dvacet milionů a dalších padesát do zabezpečovacích technologií," uvedl vloni tiskový mluvčí firmy AŽD Jiří Dlabaja.

Generální ředitel Zdeněk Chrdle byl nyní o něco konkrétnější: „Někdy na přelomu července a srpna začnou opravy a budování zkušebního polygonu. Čekáme na ukončení stavebního řízení."

Podle generálního ředitele AŽD Zdeňka Chrdle bude nejdříve přistoupeno k dílčím opravám svršku a dojde k modernizaci dvou přejezdových zabezpečovacích zařízení. Současně zde bude instalováno v rámci testovacího režimu nejmodernější plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení ESA 44 a technologie pro zabezpečení regionálních tratí Radioblok.

Trať je pro vývoj a testování drážní techniky vhodná, neboť jí protíná pětadvacet zastaralých přejezdů.

Ředitel Chrdle potvrzuje dohodu s obcí Dětenice a Mladoboleslavským železničním spolkem, že o prázdninách zde mohou o víkendech provozovat nostalgické jízdy vlaků.

„O objednání alespoň turistické dopravy na trati Kopidlno Dolní Bousov nemají zájem ani obce, ani kraj, a proto zde neplánujeme žádné větší změny," dodává Chrdle s tím, že zájemcům novou trať rádi zapůjčí.

KONEC PROVOZU

Pravidelné spoje na trase Dolní Bousov - Kopidlno ukončily provoz 13. března 2010. Kraj si u přepravce neobjednal osobní přepravu a vlaky definitivně nahradily autobusy.

O zachování spojů usiloval starosta obce Dětenice Radomír Vališka, kterému se před pěti lety podařilo vrátit vlaky na koleje alespoň v létě.

Putování vláčkem z Dolního Bousova do Sobotky (zpět do Bousova) Dětenic, Kopidlna, Jičína, Libuně, Sobotky a Dolního Bousova má na starosti Mladoboleslavský železniční spolek, který vypravuje mimořádné vlaky s motorovým vozem M 131.

Jeho místopředseda David Kolář potvrzuje, že v současnosti zajišťuje povolení od AŽD i SŽDC a letním nostalgickým vyjížďkám kolem Humprechtu nic nebrání. Jen cestující si musí přivstat. Podle požadavku Dětenických vyjede vlak z Mladé Boleslavi už ráno v 7.25 a z Dětenic by měl pokračovat na Kopidlno kolem deváté hodiny. „Do Dětenic se vrátíme v jedenáct a nově budeme pokračovat do Kopidlna a Jičína. Tady následuje dvouhodinová odstávka a ve 13.50 bychom se měli vracet do Dětenic k odpolední cestě opačným směrem," upřesňuje Kolář nový itinerář.

Vlaky rozechvějí kolejnice začátkem prázdnin a opustí je až o prvním zářijovém víkendu.

„Poplatky budou pronajímatelé platit, ale nebudou vyšší než v současné době," slíbil už vloni Dlabaja.