Já na zapůjčeném horském kole, strážníci na moderních bicyklech, které jim v koutku duše závidím. „Kolik vydržíte," testují mě a já je uklidňuji, ať mě nešetří.

Ze služebny nejdříve zamíříme na pěší zónu na Husovu ulici. Kontrolují, zda auta, které tu postávají, jsou opatřena parkovacími hodinami. Objevují prohřešky, které na místě řeší. Jedeme dál, míjíme hotel Praha, sjíždíme Fügnerovou ulicí k autobusovému nádraží a zamíříme ke Kauflandu.

„Tady kontrolujeme, zda tu bezdomovci nepopíjí alkohol na veřejnosti, což městská vyhláška zakazuje," vysvětluje starší ze strážníků Pavel Flaxa. Pokračujeme na Lidické náměstí, zahýbáme na komunikaci za hřbitovem. Všude je pořádek, a tak kolem garáží najíždíme na cyklostezku u Cidliny.

„Je to tu pěkné, jen není pořádně označen nájezd a určitě je tu málo laviček k odpočinku," podotýká druhý strážce pořádku Jaroslav Řeháček. Vyjíždíme u kruháku na Letné a po opravené silnici se vydáváme ke koupališti, poté směřujeme k nemocnici a na základnu. Ani se mi nechce sesedat, ale strážníky čekají další povinnosti. Městská policie získala cyklovybavení letos v dubnu.¨

Jaroslav Řeháček (28 let) je jedním z osmi strážníků, kteří se střídají na cyklohlídkách.
„Máme osmičlenný tým a danou trasu, kterou objíždíme a kontrolujeme jak parkování, tak dodržování pořádku. S kolem jsem maximálně spokojen," vysvětluje nám. Jaká je reakce veřejnosti na pojízdné hlídky?
„Lidi po nás koukaj, a myslím si, že jsou rádi," domnívá se devětačtyřicetiletý Pavel Flaxa a pokračuje.

„Kola jsme si vybírali sami podle našich představ, jsme vybaveni i sportovním oblečením. Služba na kole je pro nás zpestřením a je závislá na počasí. Přeci jenom autem jsme všude rychleji, můžeme s sebou vézt botičky, což na kole nemůžeme. Pokuty ale vypisujeme a předáváme předvolání. Spíš kontrolujeme místa, kam se nedostaneme autem. Jezdí se i na Čeřovku, na Cipískovu stezku, sledujeme, jestli není něco poničeno. Ohlasy jsou zatím pouze kladné," konstatuje Flaxa.

Vybavení
„Měli jsme několik nabídek na koupi kol. Předpokládaná cena byla 35 tisíc korun. Nakonec jsme vybrali firmu Souček z Jičína. Zakoupili jsme pro naše strážníky kola i s výbavou. Doplnili jsme ještě stojánky, tašky, zámky a oblečení. Konečná suma se přibližuje padesáti tisícům," popisuje výbavu velitel jičínských strážníků Karel Juryca.„Myslím si, že tým je s koly spokojen. Ze stran veřejnosti zatím nemáme žádné kladné ani záporné reakce," shrnuje Juryca.

Hodnocení Petra Hamáčka

Místostarosta Petr Hamáček inicioval pořízení kol pro strážníky. Jak hodnotí cyklohlídky?
„Určitě kladně. Přiblížily se lidem, jsou akčnější, mají vyšší rádius dosažitelnosti, mohou i tam, kam se nedostaneme autem, navíc šetříme pohonné hmoty. A strážníci si jízdou zlepšují svoji kondici," poukazuje na pozitivní stránky cyklohlídek.

Nejvíce prohřešků mají řidiči

Zástupce velitele městských strážníků Leoš Jón nám přibližuje trasy, které strážníci na kolech absolvují.
Trasa 1 – služebna, ulice Šafaříkova, 17. listopadu, Na Hrádku, B. Němcové, Valdštejnovo náměstí, Čelakovského, Tylova, Jiráskova a služebna. Hlídka navíc kontroluje zaparkovaná auta na Husově ulici.
Trasa 2 – služebna, ulice Havlíčkova, Revoluční, Kosmonautů, U Trati, Hradecká, Šibeňák, Alanovy sady, Vrchlického, Čechova, Havlíčkova a služebna. Opět kontrola aut na Husově ulici.
Trasa 3 – služebna, ulice Šafaříkova, 17. listopadu, Pod Koželuhy, Přátelství, Pražská, Nové Město, Poděbradova, Ruská, nám. Svobody, Balbínova, kontrola zimního stadionu, Kolárova, Komenského, Jiráskova a služebna.
Trasa 4 – služebna, Revoluční, Sedličky, lodžie, Zebín, Valdice a zpět.
Trasa 5 – služebna, ulice Jiráskova, Železnická, Čeřovka, kontrola srubu a Milohlídky a zpět na základnu.
„Každý strážník pak při službě kontroluje i své rajóny. Řešíme reakce a stížnosti občanů. Úzce spolupracujeme s technickými službami, bytovým podnikem, nejrůznějšími organizace, abychom zjednali okamžitou nápravu. Kola se nám osvědčila, na řešení případů po městě je to nejrychlejší prostředek," konstatuje Jón.
Strážníci na kolech dohlíží na veřejný pořádek, venčení psů, zda je například dodržován zákaz kouření v parku i zákaz popíjení alkoholu na veřejných prostranstvích.
Jón upozorňuje na parkování na Husově ulici, kde by měli zásobovači stát maximálně půl hodiny. Do firem a obchodů strážníci během září rozdali parkovací hodiny, které má mít každý vůz umístěn při zastavení vozidla na palubní desce. „Nejvíce přestupků se týče parkování, za rok rozdáme 7 až 8 tisíc lístků za chybné stání. Auto nafotíme, zaevidujeme a pak si viníka pozveme na služebnu. Pokuty jsou od sto do tisíce korun," informuje nás o sankcích Jón. Cyklostrážníci jezdí od dubna bez defektu. Jakmile se ochladí, kola až do jara dají pod zámek.