Už od půl čtvrté budí Ladislava Hnízdu z Lužan kamiony, které projíždí obcí. Nárůst dopravy prý zaznamenal právě po zavedení mýtného. Má strach, aby na silnici, která mu vede přímo pod okny, nedošlo k dalšímu karambolu. Jeho obavy jsou na místě. Právě poslední noc loňského roku se mu do domu naboural osobní vůz. Řidič vyjel mimo vozovku a narazil do stavby, poničil také sloup elektrického vedení. „Ten nás zachránil, jinak nevím, jak by to dopadlo,“ krčí rameny muž, který chce prosadit, aby se kamiony Lužanům vyhnuly.

Na komunikaci druhé třídy je nebezpečno i pro chodce. Obec už alespoň uspěla s požadavkem a od konce prosince je v inkriminovaném úseku omezena rychlost na 40 kilometrů.

„S panem Hnízdem jsme mluvili a rozhodli se, že necháme zadat měření intenzity dopravy a porovnáme výsledky s rokem 2011. Pokud zjistíme větší nárůst kamionové dopravy, tak bychom požádali o stanovení dopravního značení a zákaz tranzitu,“ reaguje starosta Lužan Martin Mitlöhner.

Přidává se starosta nedalekého lázeňského města Pavel Šubr. Zatížení silnice, která vede centrem Lázní Bělohradu mu připadá nárazové. „Překvapilo mě, že zde jezdí kamiony s polskými značkami, které tu dříve nebylo vidět. Údajně jedou z Jaroměře přes Velichovky, Miletín, Bělohrad, aby nemusely platit mýtné. V souvislosti s tím prý kraj žádá o snížení tonáže na některých silnicích druhé třídy ,a proto oslovil i jičínský odbor dopravy, aby silnice od Špice do Miletína byla omezena pro tranzitní dopravu,“ říká k problému Šubr.

„Požádali jsme policii o osazení zákazových značek pro nákladní dopravu a ta náš požadavek zamítla. Je to silnice druhé třídy a není prý důvod instalovat zákaz pro kamiony. A policie má v tomto případě hlavní slovo,“ potvrzuje slova bělohradského starosty inspektor Miroslav Langr z jičínské správy a údržby silnic.

Požadavek uplatnil na policii jičínský odbor dopravy. „Návrh jsme poslali na dopravní policii, přišlo nám negativní stanovisko,“ konstatuje vedoucí odboru Martin Duczynski. „Je to silnice druhé třídy a těžko zakazovat nákladním autům průjezd, asi by stálo za úvahu zpoplatnit i dvojky,“ zamýšlí se nad celou věcí.

Policie v Jičíně vnímá argumenty žadatelů jako nepodložené. „Musíme jednat na základě faktů,“ zdůraznil posuzovatel návrhu Miroslav Vojtíšek z jičínské policie.

Ve věci lobuje i kraj. Už vloni označil úseky, které by mohly být využívány k objíždění nově zpoplatněných silnic I. třídy. Kraj však nemá podle náměstka Martina Červíčka možnosti systematicky sledovat změny dopravního zatížení. Výsledky má přinést až letošní celostátní sčítání dopravy.

Náměstek pro dopravu připomíná, že správa silnic už vloni požádala příslušné silniční správní úřady o stanovení úpravy provozu na čtyřech úsecích silnic II. třídy spočívající v omezení tranzitní nákladní dopravy (nejvyšší povolená hmotnost činí 12 tun a více) instalací příslušného dopravního značení. Vedle jiných se to týkalo i silnice ve zmiňovaném úseku Špice – Choteč – Lázně Bělohrad.

„Správní úřady řízení o úpravách nezahájily s tím, že se odkázaly na nesouhlasné stanovisko policie. Nicméně vedení kraje nyní zahájilo s policií jednání a je také připraveno návrhy na místní úpravu provozu předložit kompetentním orgánům znovu,“ ujistil Deník Martin Červíček.