Mezinárodního setkání, ojedinělého v České republi ce, se zúčastnilo třicet strojů s loukoťovými koly a deset motocyklů s řemenovým pohonem. Za volanty, páky a řidítka vousatých veteránů usedli nejen muži, ale dokonce i ženy. Akce představila všechny možné značky, z nichž už některé zanikly.

Na sluncem zalitém Valdštejnově náměstí se v sobotu dopoledne vyjímaly stroje Ford, Renault, ale i Maxwell nebo ČZ. Některé z nich zdobily květiny. Šlo o jubilanty, co letos dosáhly stovky.

Obdivovatelé cvakali spouštěmi foťáků a účastníky podniku, jehož organizátorem je Veteran Car Clubu Jičín, zasypávali lavinami otázek.

Noví účastníci

„Každý rok zaevidujeme nové kolegy. Letos se tu poprvé objevil dřevěný autobus Praga. Bez povšimnutí byste neměli nechat vůz, který má odnímatelnou letní a zimní karosérii. Poměrně málo je užitkových strojů, a tak jsme rádi, že jsme u nás mohli uvítat užitkový Ford T, vyrobený pro potřebu americké telegrafní společnosti. Máme tu i jeden elektromobil s pákovým řízením. Jinak na všech exponátech je něco zajímavého," upozorňuje Jan Zápotocký, hlavní iniciátor a zakladatel akce Loukotě a řemeny v Jičíně, která se letos překulila do osmého ročníku.

Na jičínském rynku jsme potkali bývalou profesionální řidičku Janou Karlasovou z Prahy.„Je to tu úžasné jako vždycky. Všechna auta jsou krásná, určitě bych chtěla usednout za volant třeba Fordky a vyzkoušet si řízení," vyslovuje své přání, které zatím zůstává nesplněné.

Letošní ročník byl koncipován stejně jako předchozí. V pátek se uskutečnila večerní vyjížďka, v sobotu „promenáda" na Valdštejnově náměstí v Jičíně a jízda Českým rájem přes Sobotku se zastávkou v Turnově. V neděli prezentace v Lázních Bělohradě s předáváním pamětních plaket a listů. Prohlížíme jeden exponát po druhém a zastavujeme se u muže, který vehementně leští kapotu.

Jičín má prvenství

„Jsme tu počtvrté, podobnou soutěž máme v Piešťanech, ta je ale snobštější. Myslím si, že Jičínu, který přehlídku zorganizoval, patří jednoznačně prvenství. Víte, ještě za socialismu bolševici všechny naháněli na první máj. Dneska tu jsou všichni dobrovolně a tajemník strany by určitě tu účast záviděl," hodnotí zájem přihlížejících Karel Pavlů z Bratislavy. Přijel se svým kolegou a do Jičína přivezli dvě technické památky Slovenska – elektromobil (rok výroby 1912 podvozek a 1917 karosérie) a zrestaurovaný dřevěný autobus z roku 1916. Je zajímavé, že na začátku dvacátého století bylo v Americe víc elektromobilů než benzínových strojů. Elektromobily dostaly ránu až vynálezem startéru.

Více jak sto padesát kilometrů ne všichni „stařečkové" zvládnou.
„Závady máme běžně, takže když je nelze na místě opravit, jede s námi odtahová služba, která auta dopraví na základnu," popisuje dokonalé zajištění akce ředitel Zápotocký.

Cena elegánů v černém, modrém, zeleném, hnědém i žlutém provedení se prý liší. Začíná na hranici zhruba 400 tisíc a končí na několika milionech korun. Někdo si originální vozítka vypiplá sám, jiný už zakoupí unikátní kousek většinou v zahraničí. Na závěr se od Jana Zápotockého dozvídáme, že plánovaná jízda veteránů z Paříže do Jičína se zatím odkládá.