Do škol se pomalu vrací život. V učebně praktické výuky novopacké střední školy gastronomie a služeb to už zase vře jako v úle. A to nejen na sporácích, kde probublává bešamel a zelňačka, ale i mezi budoucími kuchaři. Neviděli se šest týdnů. Všichni se shodují, že jim praxe chyběla. Nahradit ji distanční výukou prý nelze.

Daniel Langer je ve druhém ročníku oboru kuchař – číšník a nezapírá, že mu distanční výuka vyhovovala. „Chyběli mně ale zkušenosti z praxe. Sice jsem vařil, ale vadilo mně, že jsem nemohl jít do školy a naučit se tu něco nového,“ neskrývá Daniel svůj pohled na věc. Sabina Jebavá naopak výuku na dálku kritizuje. „Nevidíte paní učitelku, nevysvětlí vám věci dopodrobna, a pak jsme přišli o hodiny praxe, které nám budou v kuchařině chybět,“ krčí rameny Sabina, která se do školy těšila. Doma jí to už nebavilo. Připouští, že mistři odborné praxe se snažili a zadávali jim třeba víkendové úkoly.

Elišku Koulovou sledujeme při přípravě tabule. „Hodně mně praxe chyběla. Baví mě to tady. Těšila jsem se na kamarády i učitele, kteří nás mnohdy berou s humorem, jsou chápaví a tolerantní,“ míní Eliška, podle které se výpadek ve vyučování a praxi dohnat nedá.

Zahradní centrum na Novopacku už zahájilo prodej vánočních stromků české produkce. Nabídka je pestrá od smrků, jedliček, boroviček, stříbrných smrčků po stromky v květináči.
FOTO: Prodej vánočních stromů nabírá na obrátkách

Mistrová Jan Bucharová přiznává, že bude náročnější uvést děti zpět do praxe, protože šest týdnů jim prostě bude chybět. „Musí být svědomití, ale vypadá to, že si uvědomují, že situace je vážná,“ míní mistrová.

Obavy má i ředitel Střední školy gastronomie a služeb Nová Paka Petr Jaroš. „Studenti už na jaře ztratili tři měsíce. Když si začali osvojovat základy řemesla, tak přišla stopka a totální propad. To, co se naučili, zapomněli. V druhém pololetí začali opakováním a když už se začalo rýsovat na lepší časy, tak se škola opět zavřela. V odborném výcviku máme ohromný propad,“ konstatuje.

Třeťáci ze strachu ze zkoušek se už prý dotazují, zda by si nemohli zopakovat ročník. „Zvažujeme, že upravím výuku a dáme více prostoru odborným předmětům,“ kalkuluje Jaroš.

Učitelé se přitom snažili předat odborné zkušenosti na dálku. Jednodušší je to třeba u krejčových, kde dívky dostaly látky a šití konzultovaly s vyučujícím. Cukráři a kuchaři dostávají také dílčí úkoly, ale u tesařů to nelze.

Vánoce podle Josefa Lady, upoutávka na magazín Víkend.
Fenomén Josef Lada: Muž, který se i s jedním okem stal pohádkovým géniem

Mistr kuchař Pavel Hruška se směje, když po něm chceme, aby nám vysvětlil, jak se vyučuje vaření nadálku. „To prostě nejde, můžeme vyučovat teorii, ale vařit distančně to nelze. Proto jsme také požadovali, aby se alespoň závěrečné ročníky vrátily na praxi co nejdříve.“

Kolega Aleš Sauer si ale umí hravě poradit s počítačem a dětem zadával úkoly, u kterých už musely přemýšlet. „Měly za úkol sestavit menu, musely zpracovat vše teoreticky, nanormovat, uvařit a pak pořídit fotodokumentaci a poslat vyučujícímu,“

vysvětluje Pavel Hruška. „Je mimořádná situace, válka s covidem, žáci se prostě musí snažit, abychom všechno dohnali,“ říká Hruška s vařečkou v ruce a připomíná, že děti z jeho oboru jsou navíc znevýhodněné tím, že vlastně musí zvládnout obory dva – kuchaře u plotny a číšníka na place