Vůbec poprvé tak chytrou komunikaci používá více než 47 % vesnic, měst a městských částí všech velikostí. Meziročně se jejich počet zvýšil o více než čtvrtinu – to je výrazně rychlejší růst než rok před tím. Důvod? Především snaha zlepšovat vztahy v samosprávě a hledání efektivity skrze dialog s občany.

„Jednoznačně se ukazuje, že dobře informovaný občan zapojovaný do dění je spokojenější a považuje životní podmínky v obci za dobré. Zároveň obci pomáhá fungovat efektivně a mnohem rychleji a lépe řešit společné problémy. Veškeré investice, které obec směrem k občanům vynaloží, tak mají výrazně lepší návratnost,“ zmiňuje výhody chytré komunikace její otec Ondřej Švrček, spoluzakladatel sítě Munipolis.

„Chudé kraje“ vidí v komunikaci cestu, jak tlumit dopady problémů

Největší šanci mít nezkreslené informace z první ruky a zapojovat se do dění ve formě anket nebo například občanských podnětů mají obyvatelé Ústeckého kraje. Ten se vyšvihl z „průměru“ na první místo během pouhých 18 měsíců. Chytrou komunikaci zde nabízí přes 60 % všech samospráv.

Na druhém místě se s 58% pokrytím vesnic a měst chytrou komunikací nachází Jihomoravský kraj, o třetí příčku se s velmi malými rozdíly dělí Liberecký, Moravskoslezský, a Karlovarský kraj.

Podle Františka Brože, ředitele Asociace moderně komunikujících samospráv, není náhodou, že do lepší komunikace, a tím i vztahů se svými občany investují (s výjimkou Jihomoravského) především ekonomicky slabší kraje. Výrazně více pociťují dopady složitých let na obecní život, ať se to týká nižšího ekonomického výkonu, ukrajinské krize, která přivedla do obcí řadu nových obyvatel, anebo snahy zastavit odliv lidí.

Participace na vzestupu

Na vzestupu je především takzvaná občanská participace. Tedy společné mapování problémů obcí přímo ve spolupráci s občany anebo přerozdělování peněz pomocí takzvaných participativních rozpočtů, u kterých investiční priority rozhodují samotní obyvatelé. Částka, která takto bude rozdělena podle požadavků občanů, přesáhla letos rekordní metu 150 milionů.

Z dlouhodobých dat, která má k dispozici Asociace moderně komunikujících samospráv, zároveň vyplynulo, že realizace participativního rozpočtu výrazně pomáhá k utužení důvěry mezi vedením obce a občany. Více než 2,5× zvyšuje zájem o dění v obci. Možnost zapojovat se do dění a současně realizovat projekty, na kterých občanům záleží, patří zároveň ve vesnicích i městech dlouhodobě mezi 10 největších občanských priorit, které AMKOS každý rok mapuje.

O Munipolis  

Munipolis je celosvětově fungující chytrá komunikační síť, která pomocí moderních nástrojů propojuje občany se všemi institucemi, které potřebují pro svůj život, práci nebo trávení volného času. Umožňuje, aby si každého registrovaného uživatele samy našly důležité informace od radnic, firem, spolků, vzdělávacích zařízení nebo komunit. Digitálně zpracovává důležitou zpětnou vazbu od občanů ve formě minireferend, anket, participativních akcí nebo hlášení podnětů.   Momentálně je do ní zaregistrováno 970 tisíc Čechů, což je o pětinu více než loni. Slouží pro 3 000 českých měst a obcí (o 28 % více než loni) a pro bezpečnou komunikaci se svými pracovníky ji využívá více než stovka českých firem. Ročně se přes ni rozešle kolem 70 milionů zpráv.