Dnes jsme se zaměřili na bezpečnost chodců. Jak jsme zjistili, na mnoha frekventovaných komunikacích jsou přechody nebezpečné, nebo naopak zcela chybí.

Například kopidlnská radnice řeší problém s chybějícím přechodem u autobusové zastávky v Pševsi. „Chtěli jsme, aby byl u zástavky přechod. Ředitelství silnic a dálnic nám sdělilo, že náklady se pohybují v řádech milionů korun, a tak jsem návrh odmítla,“ informovala Jičínský deník Hana Masáková.

Dalším problémem je zastávka, která se nachází pouze na jedné straně hlavní komunikace, na druhé nemůže být vybudována, protože pozemek patří soukromému majiteli. „Pokud bychom plánovanou čekárnu posunuli tak, aby nestála na soukromém pozemku, ocitla by se v křižovatce, což je nemožné,“ vysvětlila nám starostka Hana Masáková.

Místo busem pěšmo

Autobus vozí z obce do kopidlnské školy sedm dětí. „Máme smlouvu se společností Oredo, která nám zajišťuje hromadnou dopravu. Ale poměrně často se nám v pondělí stává, že je autobus zaplněný a v Pševsi cestující nenabere. Proto pro žáčky sháníme náhradní dopravu, aby nemuseli chodit pěšky,“ uvádí Hana Masáková, která je z celé situace nešťastná.

Radnice se snažila celou situaci vyřešit s dopravní společností. Bylo ji však sděleno, že kvůli plnému vozu řidič nemůže vzít víc cestujících.
Radnice nyní jedná s Českými drahami. Pševsí totiž projíždí vlak, který zde bohužel nezastavuje. Podle starostky by nebylo od věci, aby každé ráno přibrzdil.

Přechod chybí

Problém s přechodem mají i obyvatelé Libonic. Pokud se chtějí pěšky dostat do centra Hořic, musí přejít přes frekventovanou komunikaci první třídy, kterou podle odhadu radnice denně projede v průměru 15 tisíc aut. Přechod zde chybí. Městský úřad zvažuje vybudování nadchodu, který by neomezoval vozidla ani chodce. Využili by jej kromě Libonických i občané Dobré Vody.

„Zjistili jsme, že bychom museli z městské pokladny uhradit 2,5 milionu korun a o stejnou částku žádat EU, ovšem nemáme stoprocentní jistotu, že dotaci obdržíme,“ sdělil nám starosta Hořic Ivan Doležal.

„Další možností je umístit značku omezující rychlost vozidel na 70 kilometrů za hodinu, což podle mě bude obyvatele posílat na smrt, nebo instalovat přístroj na měření rychlosti, na který je nutné mít souhlas policie. Ta podle nás nebude chtít na tuto možnost přistoupit,“ vysvětluje dále Ivan Doležal.

Problém u školy

Ředitelka Masarykovy základní školy v Železnici, Zlata Kobrlová, míní, že na hlavní komunikaci kolem školy téměř polovina automobilů nedodrží předepsanou rychlost do 30 km/h. Jde o hlavní tah od Lomnice nad Popelkou a tato snížená rychlost zde byla stanovena ještě za doby provozu dětské léčebny před zhruba deseti lety. Zvýraznění přechodu pro chodce u školy (na snímku) by jistě podle názoru ředitelky napomohlo světelné označení, jako je tomu u některých přechodů v Jičíně.

Přes frekventovanou silnici od Lomnice na Jičín by rovněž uvítala přechod pro chodce Alena Havelková z Jičína – Sedliček, a to v místě u restaurace Špuntovna. Ještě před lety zde byl vyznačen, avšak nyní je v Sedličkách obnovena pouze „zebra“ mezi dvorem Valdštejnské lodžie a autobusovou zastávkou.

Stanovisko policie

Dopravní policisté zrevidovali na Jičínsku stávající přechody pro chodce. Zaměřili se především na frekventované silniční komunikace prvních tříd.
„Nevyhovující stav je v Milovicích, Libonicích, Úlibicích a na Šalandě u Sobotky. Na základě zjištění se krajský úřad rozhodl o zrušení přechodu v Libonicích a Úlibicích. Nově zřízené přechody musí splňovat stanovené normy, ve kterých jsou jasně dány stavební parametry a další podmínky, za nichž lze přechod pro chodce na silnicích prvních tříd vybudovat,“ uvedl tiskový mluvčí policie ČR Petr Janda.

Podle jeho názoru je jedním z řešení výstavba podchodů nebo nadchodů, které jistě splňují podmínky bezpečného překonání frekventované komunikace, ale jsou finančně náročné. Pro řešení problematických míst je v prvé řadě nezbytné jednání místní samosprávy s vlastníkem komunikace. Policisté se pak následně vyjadřují až ke konkrétnímu projektu nového přechodu.

Nebezpečné přechody
Jičín – Jiráskova ulice, přechod u budovy Všeobecné zdravotní pojišťovny
Sobotka – před základní školou , nepřehledný je i přechod při vjezdu do náměstí
Holovousy – nebezpečné přecházení na hlavní komunikaci směr Hořice – Hradec Králové
Libonice – přechod přes hlavní tepnu byl zrušen
Pševes – na hlavním tahu na Poděbrady chybí v obci vyznačený přechod
Železnice – u školy je přechod sice vyznačen, ale řidiči zde mnohdy neakceptují nařízenou rychlost 30 kilometrů

Kladně policie hodnotí snahu obecních a městských úřadů přebudovat přechody pro chodce na místních komunikacích ve městech a obcích tak, aby vyhovovaly současným požadavkům bezpečnosti. „Pravidelně pořádáme preventivní akce, jejichž cílem je objasnění základních pravidel správného chování při přecházení vozovky. Důležitá je určitě vzájemná ohleduplnost chodců a řidičů. Také se věnujeme dětem ve školách. Tam pořádáme preventivní besedy. Nezapomínáme ani na starší spoluobčany,“ dodal Petr Janda.

V Holovousích mají obyvatelé problém s přecházením hlavní tepny směrem na Hradec Králové. „Bohužel autobus nezajíždí do vsi a jediná zastávka je na frekventované silnici, kde není vyznačen přechod a není tu ani chodník,“ říká starostka Martina Berdychová.Nebezpečný je i přechod u sobotecké školy, kde se řešení ujala místní radnice.