Region vstoupí do jednotného dopravního systému IREDO (Integrovaná regionální doprava), který bude zaštiťovat společnost OREDO. Cílem je lepší provázanost autobusových a vlakových spojů na území celého kraje.

S tím se bude samozřejmě pojit řada novinek. Tomáš Jurček z technického oddělení společnosti tvrdí, že spoje se rušit nebudou, naopak přibyde řada nových, hlavně v oblastech, kam veřejná doprava jen málokdy zavítala.

Další důležitá změna se týká jízdenek. Od neděle můžete na jednu jízdenku cestovat v rámci celého kraje, a to i v případě, že budete přestupovat z vlaku do autobusu či obráceně. Jakmile ale vyjedete za hranici kraje, budete odbaveni za klasických přepravních podmínek dané dopravní společnosti.

 Cíl se tedy zdá být ušlechtilý, mezi lidmi však panuje malá informovanost. ,, Mají se měnit řády? O tom jsem neslyšel a název IREDO mi také nic neříká,“ tvrdí cestující. Mnoho nevědí ani samotní řidiči.

,,Zatím nejsme přesně informováni. Možná budeme muset jezdit více, ale jestli za to dostaneme přidáno, pochybuji. Každopádně nás teď čeká školení, kde se snad něco dozvíme. Opět se vše nechává na poslední chvíli,“ řekl nám řidič autobusu. Vypadá to, že od neděle se mnoho cestujících zřejmě podiví.

Nyní se podíváme, jaké další změny nás čekají.

Změna ve stanovení cen jízdného

Dosavadní ceny jízdného se odpočítávaly podle ujetých kilometrů. Od neděle bude kraj rozdělený do zón. Na zástavkách bude nově součástí jízdního řádu i mapa, kde budou dané zóny vyznačeny. Podle barevných koleček pak snadno zjistíte požadovanou cenu. Návod na postup najdete přímo na mapkách.

Levnější, nebo dražší doprava?

Záleží na tom, jakým dopravním prostředkem jste byli zvyklí jezdit. Představíme si modelový případ: Cesta z Hořic do Jičína autobusem vyšla předtím zhruba na 32 a vlakem na 39 korun. Nyní, ať pojedete tím či oním dopravním prostředkem, zaplatíte 35 korun. Tajemstvím ovšem zůstává tarifní tabulka uvedená na internetu Oreda, která tvrdí, že jízdenka do 25 km má stát 30 korun. Zvláštní je, že do Jičína je to 24 km, a stejně cestující zaplatí o 5 korun více. Za zavazadlo si navíc připlatíte dalších šest.

Síťové jízdenky

Dosud jsme na síťové jízdenky byli zvyklí z vlakové dopravy, nyní je budeme využívat i pro autobus. Jízdenka bude platit mezi dvěma určenými zónami, které si stanovíte, a to buď 7denní nebo 30denní. Pro příklad: mezi již zmíněnými Hořicemi a Jičínem by vás síťová 7denní jízdenka vyšla na 280 korun, 30denní pak na 1050 Kč.

 “Obecně se teď podporuje trend, že cestovat jednorázově je drahé a pravidelnost se vyplatí,“ říká Tomáš Jurček z firmy Oredo.

Jedna z největších výhod celého systému bezesporu je, že autobusy budou jezdit častěji. Spoje posílí i nový menší bus pro 25 sedících a 32 stojících pasažérů. Zaradují se především občané mířící z Jičína přes Novou Paku do Lomnice n. P., kde bude veřejná doprava více provázaná.

Nové linky

Vzniknou i nové linky, např. Jičín – Prachov – Jinolice – Mladějov. Další nový spoj bude zajíždět i ke hradu Kost, což ocení především turisté. ,,Ale i tak se na některé obce úpně zapomnělo,“ tvrdí paní v hořickém autobusovém infocentru. Na obecním úřadu v Běcharech jsou podobného názoru: ,,Na Nový Bydžov vzniknou nové linky, spojení do Jičína je však nadále mizerné, i když většina lidí cestuje právě tam.“

Jaký názor máte na nový systém, o tom s námi můžete diskutovat pod tímto článkem.