Od Nového roku jsou sociální dávky vypláceny na kontaktních pracovištích úřadů práce. Záměrem státu, který k této novince přistoupil, bylo snížit složitou a nákladnou administrativu, která prý zatěžovala jak úředníky, tak občany. Jaká je situace na úřadech práce dnes? Zašli jsme na kontaktní pracoviště v Jičíně a nestačili se divit.

„Tvrdnu tady už přes hodinu, to je hrůza, mezitím jsem si vyřídila jen některé záležitosti ohledně příspěvků na dítě,“ říká Michaela Nožičková z Mladějova, které do dnešního dne nepřišly na účet sociální dávky, a dodává: „Pozvali si mě sem zaměstnankyně úřadu kvůli tomu, že se odbor, který má na starosti vyplácení sociálních dávek, přestěhoval. Samozřejmě chci také vědět, kdy finanční prostředky dostanu.“ Je přitom už 20. ledna ,a není sama.

„Peníze mi ještě nedošly. Složenkou mi je pracovníci úřadu posílají každý 20. den v měsíci, ale očekávám zpoždění kvůli novému systému, ve kterém mají pěkný nepořádek. Doufám, že je příští týden už obdržím, protože z části platím alimenty, které musím uhradit včas. Nové nařízení je podle mě úplně na nic,“ míní Martin Renč.

Michaela Nožičková je viditelně nespokojená a ještě nám připomíná: „Přede mnou šly za úřednicemi tři paní, ale každá z nich tam strávila minimálně půl hodiny, a pracovnice, která má na starosti Sobotku, kam spadám, byla hodinu na obědě. Já tu musela čekat, než přijde zpátky. Nikdo jiný se mě neujal,“ postěžovala si ještě.

Do fronty se mezitím zařadily dvě maminky s dětmi.

Čekáme také a dozvídáme se, že každá ze šesti úřednic má na starosti jedno město s okolními obcemi. Když ale uchazeč navštíví poprvé nové kontaktní místo, neví, kam se vydat. Nikde totiž není nic vyznačeno.

M. Renč, který se dočkal odbavení, vychází zhruba po 20 minutách a my se dozvídáme: „Zatím nevědí přesnou částku, kterou mám obdržet, a hlavně netuší, kdy peníze dostanu. Nejdříve musí tyto záležitosti dořešit s jejich vedoucím Miroslavem Frýbou. Máme být zatím trpěliví. Počítám s tím, že příští týden bude snad vše v pořádku.“ A tak pana Renče čeká za sedm dní opět cesta na úřad, aby zjistil, zda je situace vyřešená.

V chodbě s čekajícími klienty panuje chladná atmosféra. Nikdo včetně nás nechápe proč dvě zaměstnankyně klienty nepřijímají, ale raději zakládají lejstra.

„Když vidíte, jak se na vás pracovnice dívá, nemá nic důležitého na práci, ale nezavolá si vás, zuříte. Já se chci pouze zeptat na několik informací, a jejich přístup mě opravdu namíchl. Nevím, kam mám přesně jít, za kterou úřednicí, a pokud se jich zeptáte, ještě jsou naštvané,“ rozčílila se Veronika Kulhánková z Vysokého Veselí, která přišla se sestrou.

Paní Eva z Jičína se také přidala: „Peníze jsem ještě neviděla. Nevím, jestli mi budou vypláceny v hotovosti jako dříve, nebo na speciální kartu.“
Sestry Kulhánkovy nevydržely a zkusily jít dovnitř, kde jim bylo striktně sděleno, aby počkaly na kolegyni.

Uchazečů na chodbě přibývá a začíná houstnout atmosféra. Většina přítomných je ze Sobotky a okolí, a tak musí čekat, až pracovnice vyřídí M. Nožičkovou. Ta nakonec po hodině vychází, aby nám řekla, že jí byly dávky odebrány.

Vedoucího kontaktního místa ÚP v Jičíně jsme se zeptali na aktuální stav ohledně vyplácení sociálních dávek: „Za devatenáct lednových dnů jsme uhradili dávky státní sociální podpory, podpory v nezaměstnanosti, doplatky na bydlení, a včera byla odeslána ke zpracování a výplatě první část příspěvků na živobytí.“

Na chodbě před odborem sociálních dávek jsme prostáli zhruba hodinu a půl, a i to nám stačilo. Udivilo nás, jak je možné, aby uchazeči čekali tak dlouho, a nevěděli, ke které z pracovnic jít. A už vůbec jsme nepochopili, proč si úřednice nemohou vypomoci navzájem, když vidí, že se venku tvoří fronta. Nemluvě o zpoždění dávek, kdy se klienti ani nedozvědí, za jak dlouho peníze obdrží.

Jaké máte zkušenosti z vyplácením dávek vy? Napište nám do diskuse u tohoto článku.