Snažení několika obcí a měst, spolků i dobrovolníků bylo úspěšné. „V předvánočním čase jsem obdržel jednu velmi pozitivní informaci od místního aeroklubu působícího na letišti ve Vokšicích. Dlouho očekávaná smlouva na výpůjčku pozemků v areálu letiště, které jsou ve vlastnictví státu, byla podepsána. Smlouva byla podepsána na 8 let a pozemky má i nadále ve výpůjčce Aeroklub Jičín. Díky této smlouvě bude provozovatelem letiště i v následujícím období a provoz letiště bude i nadále fungovat ve stávajícím režimu sportovního a rekreačního létání,“ informoval starosta městysu Podhradí Michal Rambousek.
Právě on spolu s vedením okolních obcí a petičního výboru stál v čele odporu proti snahám letecké školy na výuku pilotů právě na jičínském letišti.
Spor začal v roce 2020, kdy letecká škola Flying Academy ve veřejné dražbě koupila jeden z pozemků v areálu jičínského letiště a postavila si zde hangár. Aeroklub Jičín, který letiště provozuje, zde několik desetiletí na základě dohody s okolními obcemi létá především v letní sezoně a podle jasně definovaných pravidel. S příchodem dalšího uživatele letiště ale vznikly mezi místními obavy, že dojde k nárůstu provozu a nedodržování úmluv, které letiště s obyvateli okolních obcí má.
„Aktuální stav je pro nás maximum, co můžeme snést. Nejdůležitější je komfort žití občanů. Letiště je nešťastně usazené mezi vesnicemi, na rozdíl od jiných letišť, která jsou většinou na kraji města daleko za zástavbou. Proto musí platit jiná pravidla,“ vysvětlil v létě v rozhovoru pro Deník zástupce petičního výboru Milan Berný, proč se nakonec do sporu o provoz letiště vložila občanská iniciativa.
Dohoda o provozu letiště
Vedení obcí, včetně Podhradí a Jičína, podepsala v létě 2022 s Aeroklubem dohodu o provozu letiště. Smlouva stanovuje pravidla, která obce vyžadují dodržovat, mezi nimi také váhový a hlukový limit letadel, časy, ve kterých se létat nesmí, nebo dráhy startu a přistání letadel.
Když se ale blížil konec nájemní smlouvy, kterou Aeroklubu vždy po několika letech obnovovalo ministerstvo dopravy jakožto majitel letiště, členové Aeroklubu i další dotčené strany nabyly obav, že by do hry mohl vstoupit nový zájemce o provoz letiště. „V zásadě je mi jedno, o koho se jedná. My jen víme, že tady chceme maximálně tolik letadel, co je tu dnes. A že chceme, aby byly dodržovány dohody, které tu léta fungují. A protože nemáme jistotu, že by jakýkoliv nový provozovatel tyto dohody dodržoval, nezbývá nic jiného, než se proti tomu postavit,“ vysvětlil Berný.
Do karet Aeroklubu hrál fakt, že letiště provozuje dlouhodobě a podařilo se mu vyjednat kompromis s lidmi, kteří v těsné blízkosti vzletové a přistávací dráhy žijí, stejně jako slib, že budou létat jen za hezkého počasí v předem stanovenou dobu a pouze se sportovním nebo rekreačním účelem.
Flying Academy považuje dohodu za neplatnou
Létání v Jičíně se ale nechtěla vzdát ani Flying Academy, která se díky vlastnictví pozemku stala spoluvlastníkem areálu a zároveň byla ochotná státu za provoz letiště platit nájemné, zatímco Aeroklub se o areál stará bezúplatně. „Nejde nám primárně o provozování letiště. Stát by ale měl přistupovat k provozu letiště s péčí řádného hospodáře. Jičínské letiště je součástí veřejné infrastruktury, podmínky uvedené v současném provozním řádu ale považujeme za diskriminační, a jelikož je dodržujeme, nemůžeme letiště užívat. A tím nemůžeme využívat ani náš majetek. Kdyby se tedy ministerstvo dopravy zachovalo správně a vypsalo výběrové řízení na provozovatele, přihlásili bychom se. Pokud však nebudeme moci letiště využívat, budeme pro variantu letiště zrušit úplně a nalézt pro svůj pozemek jiné využití,“ řekl Deníku jednatel společnosti Radim Olbrecht.
Vedení Flying Academy iniciovalo několik setkání s vedením obcí, vystoupili také před občany na veřejné schůzi. Dohodu starostů s Aeroklubem však společnost považuje za neplatnou a s žádostí o poskytnutí informací se obrátila přímo na ministerstvo dopravy.
Ani zde ale letecká škola nepochodila. Na dotaz, kdy bude vypsáno výběrové řízení na nového provozovatele, dostala na konci srpna podle paragrafu 106 následující stanovisko: „Ze strany Ministerstva dopravy ČR nebude vyhlašováno žádné výběrové řízení. Stávající provozovatel Aeroklub Jičín, z.s., v souladu s platnou Smlouvou o výpůjčce, požádal o prodloužení výpůjčky, Ministerstvo dopravy ČR se tedy bude přednostně zabývat touto žádostí.“
Podle mluvčího rezortu Františka Jemelky přistupuje ministerstvo dopravy k posuzování uchazečů o pronájem letiště s ohledem na dosavadní provoz a na zachování dobrých vztahů letiště s okolím. Přestože k vypsání výběrového řízení na nového provozovatele nedošlo, vnímalo ministerstvo také sílící obavy o navýšení provozu na letišti. „Při výběru provozovatele samozřejmě postupujeme dle platných právních norem a charakter i vliv provozu budou také brány v potaz při hodnocení a rozhodování o budoucím provozovateli letiště,“ doplnil Jemelka.
Petice se 3777 podpisy
Lidé z Podhradí, Jičína a dalších obcí se však rozhodli nenechat nic náhodě. Na podporu Aeroklubu a zachování dosavadního provozu letiště proto vznikla petice, kterou v průběhu několika měsíců postupně podepsalo téměř 4000 lidí. Do rukou starosty Rambouska a posléze také ministra dopravy Martina Kupky tak byly na podzim předány petiční archy s celkem 3777 platnými podpisy lidí, kteří se postavili za to, aby provoz jičínského letiště zůstal takový, na jaký byli několik desetiletí zvyklí. Za Aeroklub se postavili také vysoce postavení politici včetně senátora Tomáše Czernina a hejtmana Královéhradeckého kraje Martina Červíčka.
A finální výsledek na sebe nenechal dlouho čekat. Dne 20. prosince přišly dobré zprávy pro občanskou iniciativu i Aeroklub. „Aeroklub Jičín obdržel od Ministerstva dopravy smlouvu o výpůjčce státního letiště a bude tak i nadále jeho provozovatelem. Smlouva je platná na období následujících 8 let, tedy do konce roku 2031. Aeroklub Jičín tak bude moci pokračovat ve svojí činnosti, kterou je zejména rekreační a sportovní létání, práce s mladými lidmi, kteří mají o létání a letectví všeobecně zájem. Klíčovou věcí bude pro Aeroklub Jičín spolupráce s okolními obcemi tak, aby bylo zachováno vzájemné harmonické soužití,“ uvedl předseda spolku Aleš Holoubek.
Aeroklub Jičín provozuje letiště ve Vokšicích u Jičína nepřetržitě od roku 1949. Pracuje primárně s mladými lidmi, které láká létání. Mnozí z nich se během té doby vyprofilovali v profesionální piloty českých i mezinárodních leteckých společností. Každé léto je na jičínském letišti živo. V květnu se zde už dvakrát konal festival Rockový hangár, který spojuje hudbu s prezentací letecké techniky, činnosti klubu a vyhlídkovými lety. V létě se zde zase konají například plachtařské závody větroňů Pohár Českého ráje.