Ve velkém sále KC Střelnice se ve čtvrtek odpoledne pohodlně rozprostřela asi stovka zájemců o informace. Prezenční archy zaplnilo šedesát podpisů. Nejvíc vidět bylo odpůrce takzvané severní varianty dálnice, kteří na jednání přinesli tradiční propriety: červenou ceduli Stop R 35 a monstranci se stuhami obcí tvořících koalici S. O. S. Český ráj.

Znaveni daty

Narozdíl od bouřlivého tábora lidu na Kozákově se tentokrát jednalo spíš o odborný seminář. Tým zástupců Libereckého kraje a zpracovatelů studie spustil na přítomné dvouhodinovou palbu dat a podrobností ze studie.

„Po nepovedené prezentaci na Kozákově jsme tentokrát zvolili jiný přístup. Žádní komunikátoři. Nabídneme lidem odborný výklad,“ řekl před jednáním Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu.

A tak se i stalo. Většina příchozích ovšem smršť odborných informací vydržela a dočkala se závěrečné diskuze. Na emoce taky došlo. V závěru nekonečné přednášky se již ozýval pískot.

Představitelé kraje chtěli předejít konfrontační atmosféře tím, že lidé měli své dotazy odborníkům předkládat písemně na připravených očíslovaných arších. Přesto se lidé neubránili hlasitým projevům souhlasu či nesouhlasu po některých odpovědích. Do hukotu třísethlavého davu, jako před třemi týdny na Kozákově, to však mělo daleko. V Turnově se jednalo o skutečnou prezentaci problému.

A ten zní: Kudy jednou povede čtyřproudá rychlostní komunikace mezi Rádelským mlýnem na Liberecku a Úlibicemi na Jičínsku? Část Turnovanů a obyvatel obcí mezi Kozákovem a Troskami odmítá severní trasu, která by protnula Český ráj v půli. Turnovští zastupitelé dokonce deklarovali podporu jižní variantě kolem Mnichova Hradiště a Sobotky.

Liberecký kraj chce do konce letošního roku rozhodnout, který koridor upřednostní. „Nepřikláníme se ani k jedné z variant. O konečném trasování chceme ještě jednat,“ tvrdí Martin Sepp.

Jeho ansámbl chystá ještě jednu veřejnou prezentaci studie. Má se uskutečnit někdy během prázdnin v Semilech, jichž by se dotkla takzvaná superseverní varianta R 35. Nejdražší a ekologicky nejproblematičtější.

Konečné slovo o vedení rychlostní silnice má vyřknout ministerstvo dopravy.