Soutěž pro studenty středních škol si klade za cíl zlepšit schopnosti frekventantů debatovat, otevřeně se vyjadřovat, formovat a obhájit vlastní názor.

 Debatování je zároveň vede k zamyšlení nad problémy současnosti. Učí je zaujímat informovaný postoj k diskutovaným tématům a tříbit vlastní názor na věc, to vše formou, která je pro ně zábavná a přitažlivá.

 Projekt je vázán na školní rok a sestává ze dvou částí. V první části probíhají interaktivní semináře pro studenty na středních školách, ve druhé se koná samotná soutěž, do které se zapojí studenti vybraní do debatních týmů a reprezentující školy na krajských kolech a celorepublikovém kole soutěže.

 Klání Cestou do parlamentu má již vybudovanou tradici. Od roku 2004 už proběhly čtyři ročníky soutěže, kterých se celkem zúčastnilo cca 2000 studentů.

Přínos

Účastníci mají možnost získat určitou reflexi vlastních názorů. Soutěž „Cestou do parlamentu“ nemá za cíl zjišťovat názory ani vědomosti studentů, ale prokázat jejich debatérské schopnosti (pohotovost a spontánnost argumentů). Soutěž obsahuje několik diskusních formátů - každé debatní klání dvou týmů zahrnuje tři formáty debaty na tři různá témata.

 Debatování hodnotí tři nezávislí porotci, kteří se soustředí na tři hlavní kritéria – argumentaci, prezentaci (tělesný projev) a týmovou spolupráci. Porotci na základě vlastního uvážení posuzují, nakolik debatující svým projevem přesvědčili o svém stanovisku.

 Tři nejlepší debatéři v každém soutěžním kole jsou oceněni za osobní výkon. Hlavní cenu soutěže pak získá nejlepší tým.

 Témata pro debatování jsou vybírána tak, aby byla kontroverzní, aktuální a aby k nim každý student dokázal zaujmout nějaké stanovisko (např. Víceletá gymnázia by měla být zrušena, Na vysokých školách by mělo být zavedeno školné, Homosexuálním párům by měla být povolena adopce dítěte, Institut korunního svědka by měl být v ČR zaveden, Znovuzavedení trestu smrti je nepřípustné, Veřejná místa by měla být sledována kamerami apod.).  Soutěž se bohužel nekoná v Královéhradeckém kraji. Tým novopackého gymnázia proto reprezentoval svou školu v libereckém krajském kole. A činil se skvěle.

 Po dvou poměrně jasných vítězstvích (Gymnázium F. X. Šaldy Liberec, Vyšší odborná škola mezinárodního obchodu a Obchodní akademie Jablonec) narazil ve finále na zkušený tým Obchodní akademie Turnov.

Nepříznivý verdikt

Podle názoru většiny přítomných expertů Pačáci zvítězili jak v debatě s pevně stanovenými rolemi, tak i v debatě 2 na 2.

 Jako úder mírně pod pás poté vyzněl nepříznivý verdikt poroty, která do květnového celostátního finále poslala Turnov.

 Novopačtí debatéři sice tentokrát do Parlamentu zatím ještě nepronikli, ale rmoutit ani hroutit se nemusejí.

 Podali výtečný kolektivní výkon, Honza Kvasnička dokonce získal (zaslouženě) titul Nejlepší debatér krajského kola. Členové týmu (septima – Buřilová, Valášková, L. Vašková, Machek, Žiga, Krause, Nýdrlová; 3.G – Rudorfer, Kvasnička, Königsmark, Sádek, Typlt) získali svůj nezapomenutelný stříbrný úspěch právě v tentýž den, kdy ve Vancouveru jiní stateční bojovníci vybojovali zlato a bronz. Stanislav Bendl