Rallye Loukotě a řemeny Jičín se zúčastnilo čtyřicet nadšenců. Byli mezi nimi i zahraniční účastníci. Ze Slovenska přicestovali Karel Pavlů a Šimon Hůlka. Ten proháněl Českým rájem elektromobil, řízený tyčí.

„Volant zde nahrazuje tyč, kterou ovládáte kola. Když ji přitáhnete, jedete doprava, když oddálíte, točíte se doleva. Není to na rychlou jízdu, ale je to pohodlné ovládání pro dámy. Řízení je citlivější a musíte dávat větší pozor," nabádá Šimon Hůlka, který nás pozval i do kabiny elektromobilu. Usedáme do elegantního modrého polstrovaného křesílka naproti řidiči. Vedle nás je volné ještě jedno sedátko. To slouží při couvání, aby dámy lépe viděly dozadu. Elektromobil dosahuje rychlosti 50 až 70 kilometrů, na baterie dojede zhruba padesát kilometrů.

Video najdete ZDE:

Další slovenskou raritou byl zrestaurovaný dřevěný autobus Praga, vyrobený v roce 1916. Kostra je z jasanového dřeva, jen šasi a opláštění je plechové. Provozní rychlost autobusu je třicet kilometrů. Model, který by možná našel využití i v dnešní době úspor.

„Když sleduji televizi, vnímám obrovský problém s veřejnou dopravou ve vesnicích, kde je málo obyvatel. Ráno přijde auto, přiveze potraviny, pak další odveze tři obyvatel do města, následuje pošta. Už v Rakousku – Uhersku tehdy vydali nařízení pro jednotný autobus. Když si prohlídnete náš, tak zjistíte, že šofér sedí vpředu, za ním jsou cestující, pak je tu uloženo zboží a vzadu je poštovní úřad. Autobus zastával několik funkcí a je na něm vidět, že už tehdy věděli, jak šetřit," poukazuje Karel Pavlů z Bratislavy.

Letošní rallye měla čtyři jubilanty, kteří slaví sté narozeniny. Byl mezi nimi Ford T z roku 1914 Františka Krejčíka z Poděbrad. „Ford T, to je známá plechová Líza, která postavila Ameriku na kola. Vyrobilo se jich patnáct milionů. Líza je dovezená po renovaci z Ameriky," říká o svém oslavenci. K veteránismu ho v jeho patnácti letech přivedl tatínek. Vlastní dvě historická auta a čtyři motocykly, se kterými se vydává na naše silnice. O současném provozu víme každý své, ale jak se chovají k těmto stařečkům ostatní řidiči?

„Jsou ohleduplní, i když mnohdy jsou i nebezpeční. To když najíždějí blízko k autům, aby nás pozdravili," dělí se s námi o své zkušenosti František Krejčík.