Tomáš Jurček z firmy Oredo rozdal všem přítomným návrh změn jízdních řádů. Nové mají vejít v platnost od 13. června.

 Pro region Jičínska má změna obslužnosti přinést patnáctiprocentní nárůst spojů a zlepšení návaznosti zejména mezi autobusovou a železniční dopravou.

 „Od června také zavedeme nový integrovaný dopravní systém, který umožní cestujícím přepravovat se na jeden jízdní doklad vlakem nebo autobusem. Nasazeny budou i nové malokapacitní autobusy. Starostové mají možnost vyjádřit se k předloženým návrhům a zaslat nám své připomínky, které s nimi projednáme. Je ještě dostatek času, termín uzávěrky je konec března,“ vysvětluje T. Jurček.

Na více jak dvouhodinovém jednání se ale na hlavu dopravců snesly především stížnosti na špatně zajištěnou obslužnost.

Hana Kozáková z Mladějova, která pracovala třicet let na dráze, uvedla, že do obce o víkendu od prosince vůbec nezajíždí autobus.

„Jsme jednašedesát hodin zcela odříznuti od světa, nejede k nám ani kolo,“ upozorňuje přítomné. Vlakové spojení je zajištěno o víkendu pouze směrem na Sobotku a Mladou Boleslav, na Libuň bylo zcela zrušeno. Problémy mají nejen místní, ale také turisté, kteří chtějí zavítat do Českého ráje.

Problémy na Dětenicku

Starosta Dětenic Radomír Vališka poukazuje na březnové zrušení čtyř párů vlaků o sobotách a nedělích směr Kopidlno – Dolní Bousov. Přítomný náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Josef Táborský jej však ujišťuje, že vlak nahradí vlakobusy.

Dalším problémem je pouze jeden ranní spoj, který dopravuje děti z Bačálek a Rokytňan do dětenické školy. Odpoledne školáci nemají možnost, jak se dostat domů.

Dotazy padají na zajištění linek Jičín - Chroustov. Zástupce Běchar se přimlouvá, aby pro značnou výtěžnost linek zajížděl i nadále pravidelný spoj do jejich vesnice. Starostové se navíc obávají o osud autobusových spojů, které nahrazují vlaky. Středočeský kraj se totiž od financování linek ve směru Kopidlno – Dolní Bousov distancuje. Náměstek Táborský říká, že pokud na dopravu Středočeši nepřispějí, vše uhradí Královéhradecký kraj. Setkání hodnotí jako přínosné:

„Probíhá proces přípravy zásadní změny integrace dopravy a nyní je velice důležitá otázka komunikace mezi jednotlivými stupni - vzájemná informovanost, případné řešení dalších připomínek. Jednání budou pokračovat,“ potvrzuje Deníku Josef Táborský.

Kritika se snesla nejen na omezování spojů, ale také na ošetřování a stav silnic. Zde slíbil nápravu přítomný krajský zastupitel Vlastimil Dlab, který má na starosti dopravu. Přiznává, že okres Jičín má nejvíce komunikací III. třídy v kraji, a zdejší správa a údržba silnic přitom dostává nejméně peněz.