Vlakové spoje od neděle nahradily malé autobusy. Zatímco vlaky vyjely ve směru Dolní Bousov – Kopidlno a zpět čtyřikrát denně (čtyři páry), autobusy pojedou tam a zpět pouze 3 x (tři páry).

 Mladoboleslavský železniční spolek při této příležitosti vypravil v sobotu mimořádné vlaky vedené historickým motorovým vozem M 131.1081.

 Děteničtí se měli vézt zelenou Regionovou, slib nakonec zůstal jen slibem. V 15.20 nastupovali malí i velcí do motoráčku, který s nimi mířil jejich rodnou krajinou směrem k Boleslavi. Ve vláčku cestovali nejen místní, ale překvapilo nás, když jsme zde zaslechli němčinu, angličtinu i maďarštinu.

 Pro mnohé zajímavost, pro druhé spíše skličující událost. „Nechtěli jsme si nechat ujít poslední zastavení motoráku na našem nádraží, je to smutné,“ říká mladý pár, stojící na dětenickém peróně.

 Mezi cestujícími nechyběl starosta Radomír Vališka, který vyzval spoluobčany, aby se s ním vydali naposledy vlakem.

Starosta obce Radomír Vališka, zklamaný z celého vývoje situace, říká: „Jsme asi jediní, kteří bojovali za zachování vlaků na trati Kopidlno – Dolní Bousov. U nás už se omezily vlakové spoje v pracovní dny, a to v roce 2008, nyní se ruší o sobotách a nedělích. 13. března vyjel motorák naposledy. Je to pro nás jediný vlakový spoj z vesnice, všichni lidi na něj byli zvyklí. Pro obec to znamená, že přijdeme o jeden druh dopravy.“ Dodává, že vlak do Dětenic odjakživa patřil, sloužil lidem, jezdilo se s ním do školy i do práce.

Poslední dobou byly ale velké proluky mezi jednotlivými spoji, a tak si lidé hledali náhradní dopravu, proto nejezdily vlaky plné. „Autobusy rozhodně nenahradí zrušené čtyři páry vlaků, takže určitě nejde o adekvátní náhradu. Budeme se ale snažit, aby tu jezdilo alespoň pět autobusů. S Oredem o tom jednáme, od června se počítá s reformou dopravy, tak snad uspějeme. Chtěli bychom, aby se vrátily zpět i vlaky, ale to je asi jenom utopie,“ dodává R. Vališka.

Provoz na dětenickém nádraží byl zahájen v roce 1881, v roce 1983 zde byla zrušena funkce výpravčího. Nádražní budova pak fungovala pouze jako pokladna pro osobní a nákladní dopravu. Nyní je opuštěná stejně jako peron a koleje.

Lidé, stojící na prázdném nástupišti se obávají, že likvidace vlakových spojů u nás tímto nekončí a bude pokračovat. Takový názor zastává i Zdeněk Šolc, který pracuje jednačtyřicet let na dráze. „Se starostou Vališkou bojujeme o zachování vlaků už dlouhá léta, podařilo se nám získat příslib, že soboty a neděle zůstanou zachovány. Nyní se ale kraj rozhodl, že vlakovou dopravu zastaví a nahradí ji malými autobusy, které ale rozhodně nebudou v turistické sezóně dostačující. Přijíždí sem například spousta lidí na prohlídku zámku.“

Starosta Kopidlna Petr Albrecht Deníku sdělil, že ve městě se žádné protesty proti likvidaci víkendových vlakových spojů neudály.