Také si rádi pochutnáte na čerstvém křupavém chlebu? A máte problém sehnat kvalitní nedopékaný chléb bez pšenice a chemie? Upečte si jej sami! Rozhodně Vás to nebude stát více peněz ani času, než když pro chléb vyjedete do obchodu. A pekárnu na chléb opravdu nepotřebujete.

Ideální je péct chléb ze žitné mouky chlebové (výražkové) nebo celozrnné. Žitná mouka obsahuje složité sacharidy, až 15% bílkovin a velké množství rozpustné vlákniny, která dokáže vázat velký objem vody a tím chrání sliznici střev. Šedozelený nádech žitné mouky způsobuje velice důležitý chlorofyl.

Celozrnná žitná mouka obsahuje také veliké množství vitamínu B. Mezi výhody žitného kváskového chleba patří lepší stravitelnost, menší obsah lepku, vysoký obsah živin a delší trvanlivost. Díky nižšímu glykemickému indexu se výborně hodí při redukční dietě. Kvásek si jednoduše založíte sami nebo se podívejte na internet na kváskovou mapu.

Pokud se chystáme upéct chléb, je nutné kvásek dva až tři dny „dokrmit", tzn. přidat každý den dvě lžíce žitné mouky a vodu, aby konzistence byla kašovitá, a nechat při pokojové teplotě. Pokud zrovna chléb péct nechceme, kvásek vydrží v lednici až 7 dní. Díky rozmanitosti receptů můžeme mít pokaždé tak trochu jiný chléb, například s chia semínky, vlašskými ořechy, olivami nebo sušenými rajčaty. Mějte se fajn a dobrou chuť ?  Aneta Polívková

Své dotazy ohledně zdravé výživy můžete zaslat na zdravinamiru@seznam.cz. Odpovědi zveřejníme.