Zastoupeny byly všechny modely Lada (VAZ, Žiguli) od téměř kopie legendárního vozu Fiat 124 – vozu roku 1966 (i ten byl přítomen ve sportovní verzi) – VAZ 2101, 2102, 2103, 2104, 2105 přes vůz všeobecně označovaný označovaný za „vlajkovou loď automobilky Togliatti – model 2106 až po poslední „sedmnáctistovku" 2107, jejíž výroba skončila teprve letos.

Po roce 1990 si Evropská unie vynutila několik úprav stávajících modelů vzhledem k emisním požadavkům. Ty byly odlišeny pátou číslicí v označení.

Od sobotních ranních hodin probíhaly 26. května na letišti soutěže ve sprintu na 400 m, jízdy zručnosti, „bleší trh", rady a porady, předvedení „tuningu i tuzingu" a nezapomněli jsme ani na soutěže malých dětí ve znalosti dopravních předpisů, jízdě na koloběžkách a na další zajímavá vyplnění jejich času i s maminkami. Nechyběl stánek s občerstvením – důsledně nealkoholickým, a výbornými klobáskami.

Sanitka s obsluhou členů a členek Červeného kříže ze Žacléře mimo dobrovolné kontroly několika autolékárniček a ošetření sluníčkem připálené kůže měla „havaj". A kdo nedělal vůbec nic, mohl se kochat výhledem na masiv Příhrazských skal a Drábských světniček.

Nové modely upoutaly pozornost veřejnosti až při přehlídce na turnovském náměstí .Té se zúčastnilo celkem 88 vozidel – mimo řady 2110, 11 a 12 , Samar, Kalin a Prior se mezi nadšenci objevily i prospekty posledních modelů Granta a Siluet . Řada hostů přijela z Německa a Litvy. Slováky nepočítáme za hosty – to jsou v LKČS „našinci" . Proti jiným srazům však cizinců poněkud ubylo – přece jen doba a hlavně ceny těmto akcím moc nesvědčí. Postihlo to i Poláky, kteří to k nám mají nejblíže. Plejádu vozů doplňovaly terénní Nivy a exportní provedení některých modelů určených pro bývalý západní trh. Že mnoho mladých lidí už tyto vozy nezná, bylo vidět na zájmu fotoamatérů . I malé děti s rodiči nebo prarodiči procházející řadami vozů se dobře bavily a bylo slyšet zajímavé „hlášky" capartů např : „Tati, to sou tlabanti?" Asi pětiletý vnouček se ptal dědy: „Co je to za auta?" Děda suverénně od pověděl: „Ty sem dovážel už Báťuška Car."

Po přehlídce pokračovala kolona vozů vedená třemi vozidly bývalé VB (majetek členů Policejní historické společnosti) a jednou Ladou 2105 „socialistického" vládního doprovodu krásnou krajinou
Českého ráje na Kozákov, kde jsme si z rozhledny za krásného počasí prohlédli široké okolí Českého ráje – Krkonoše, Jizerské hory, České středohoří se svými dominantami, kterými jsou Trosky, Hrubá Skála, Valdštejn, dále Medvědín, Luční Hora, Sněžka, Černá Hora – Ještěd, pojizerské rozhledny, zámek Sychrov, Bezděz, Ralsko, Milešovku a snad jsem na nic významného nezapomněl.

K večeru kolona dorazila přes Hruboskalsko a Vyskeř nově upravenými silničkami – cyklostezkami do kempu v Příhrazech, kde se vše hodnotilo, přetřásalo i oslavovalo. Ráno i po celé setkání přísný činovník LKČS alias LadaKrál zkontroloval alkotesterem, zda někdo z odjíždějících nemá v dechu zbytkový C2H5OH. V opačném případě by jeho klíčky byly dobrovolně uschovány a v krajním případě by nedobrovolně „šly do kanálu". Také proto naše setkání, „spanilá jízda", sprinty, jízda zručnosti a ostatní aktivity proběhly
bezpečně a ke spokojenosti všech organizátorů i účastníků.

Co dodat: Jarní LadaSraz 2012 skončil – dík všem organizátorům, účastníkům i orgánům veřejné správy, a těšíme se na podzimní setkání v moravské Jedovnici. ⋌za LADA klub CS, o.s Petr Melgr