Kontrolovaným obdobím byl rok 2011 a 2012. Prověřeno bylo plnění povinností poskytovatelů sociálních služeb stanovených zákonem o sociálních službách a kvalita sociálních služeb.
Kvalita služeb se při výkonu inspekce ověřuje pomocí standardů kvality. Ty jsou souborem kritérií, jejichž prostřednictvím je definována úroveň kvality poskytování sociálních služeb v oblasti personálního a provozního zabezpečení sociálních služeb a v oblasti vztahů mezi poskytovatelem a veřejností.
Dále je nutné posoudit smlouvu o poskytování služeb dle zákona a i náležitosti smluv, sjednané výše úhrad. Inspekční tým tvořily čtyři členky, hodnoceno bylo na místě prostředí pozorováním i rozhovory s klienty, personálem i vedením.
Bodové hodnocení
Plnění jednotlivých kritérií standardů kvality se hodnotí počtem bodů a plnění povinností je zhodnoceno splněno – nesplněno. O výsledku inspekce se pořizuje inspekční zpráva.
Inspekční tým zhodnotil celkem 22 kritérií standardů kvality sociálních služeb a domov pro seniory získal celkem 50 bodů z celkového počtu 60 bodů. Nebyl zjištěn žádný správní delikt. Kvalita poskytovaných služeb v chomutickém zařízení je splněna na 80 % a inspekční tým ho tak ohodnotil „lepší dvojkou".
„Chci poděkovat celému pracovnímu týmu našeho domova za to, že plněním svých pracovních povinností a vstřícným přístupem ke klientům a ke svým kolegům mají všichni velkou zásluhu na výborném výsledku inspekce a tím na kvalitě poskytovaných služeb v našem zařízení," uvedla Dagmar Nosková, ředitelka Domova pro seniory Obora. Zároveň děkuje všem zaměstnancům, kteří se podíleli na realizaci projektu OP LZZ: Standardy kvality v poskytování sociálních služeb a získané znalosti a dovednosti aplikovali v praxi.
Dík také zřizovateli
Dosaženého výsledku si ředitelka váží, je oceněním práce týmu, získání vyšší prestiže zařízení a zároveň závazkem udržet kvalitu služeb a nadále ji zlepšovat. Poděkování zaslouží za podporu a pomoc též zřizovatel, kterým je Obecní úřad Chomutice.
Pro srovnání: Informace o základní inspekci
Základní inspekce v Domově pro seniory proběhla ve dnech 21.9. – 24.9.2010 a kontrolované období byl rok 2008 – 2010. V této době byl kontrolním orgánem Krajský úřad Královéhradeckého kraje. Předmět inspekce byl ve stejném rozsahu, ale výrazným způsobem se lišil způsob hodnocení. Kritéria byla rozdělena na zásadní a nezásadní. Inspekce hodnotila 44 kritérií standardů kvality a z toho bylo celkem 13 zásadních kritérií ohodnoceno bodem 0 nebo 1. Z celkového počtu 150 bodů zařízení získalo 49 bodů a kvalita poskytovaných služeb byla naplněna na 34 %. Byl zjištěn správní delikt (rok 2009) a uložena pokuta. Od července 2010 byla mimo jiné vytvořena nová smlouva o poskytování sociálních služeb, vyhotoven veřejný závazek a byly zavedeny volnočasové aktivity pro klienty domova, což ovlivnilo výsledek inspekce při bodovém hodnocení a naplnění kvality o 15 %. Kvalita poskytovaných služeb byla nedostatečná.
O domově pro seniory:
Domov pro seniory se řídí svým posláním, které je zveřejněno ve veřejném závazku organizace a v dalších veřejně dostupných zdrojích. Posláním Domova pro seniory je poskytovat celoroční pobytovou sociální službu seniorům, kteří k řešení nepříznivé sociální situace potřebují pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby, kvalitní individuálně zaměřené služby, které vedou k podpoře důstojného a bezpečného života s co největší mírou samostatnosti a sociálního začleňování.
V Domově pro seniory poskytujeme sociální služby seniorům od 60 let výše, kteří potřebují celodenní péči jiné fyzické osoby z důvodu snížené schopnosti sebeobsluhy a pohyblivosti a tuto péči nelze zajistit v jejich přirozeném sociálním prostředí rodinou, pečovatelskou službou, ani jinými terénními službami.
V domově pro seniory se při poskytování sociálních služeb řídíme těmito zásadami:
1. Individuální přístup zaměřený na klienta
2. Zachování důstojnosti klienta
3. Dodržování lidských práv a základních svobod
4. Kvalita a odbornost
5. Otevřenost a transparentnost
6. Bezpečnost klientů
7. Týmová spolupráce
V Domově pro seniory poskytujeme tyto základní činnosti:
- poskytnutí ubytování
- poskytnutí stravy
- pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
- pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- sociálně terapeutické činnosti
- aktivizační činnosti
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Domov pro seniory musí splňovat tyto povinnosti (dle zákona o sociálních službách):
- Zajišťovat dostupnost informací o druhu, místě, cílech, okruhu osob, jimž poskytují sociální služby, o kapacitě poskytovaných sociálních služeb a o způsobu poskytování sociálních služeb, a to způsobem srozumitelným pro všechny osoby.
- Informovat zájemce o sociální službu o všech povinnostech, které by pro něho vyplývaly ze smlouvy o poskytování sociálních služeb, o způsobu poskytování sociálních služeb a o úhradách za tyto služby, a to způsobem pro něj srozumitelným.
- Vytvářet při poskytování sociálních služeb takové podmínky, které umožní osobám, kterým poskytují sociální služby, naplňovat jejich lidská i občanská práva, a které zamezí střetům zájmů těchto osob se zájmy poskytovatele sociální služby.
- Zpracovat vnitřní pravidla zajištění poskytované sociální služby, včetně stanovení pravidel pro uplatnění oprávněných zájmů osob a to ve formě srozumitelné pro všechny osoby.
- Plánovat průběh poskytování sociální služby podle osobních cílů, potřeb a schopností osob, kterým poskytují sociální služby, vést písemné individuální záznamy o průběhu poskytování sociální služby a hodnotit průběh poskytování sociální služby za účasti těchto osob.
- Vést evidenci žadatelů o sociální službu, se kterými nemohl uzavřít smlouvu o poskytnutí sociální služby z důvodů uvedených v § 91 odst. 3 písm. b) zákona o sociálních službách.
- Dodržovat standardy kvality sociálních služeb.
- Uzavřít s osobou smlouvu o poskytnutí sociální služby, pokud tomu nebrání důvody uvedené v § 91 odst. 3 zákona o sociálních službách.
- Neprodleně písemně oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností ukončení poskytování pobytové služby sociální péče osobě, která se může bez další pomoci a podpory ocitnout v situaci ohrožující její život a zdraví, pokud tato osoba s takovým oznámením souhlasí.
- Poskytovatel sociálních služeb je povinen vést evidenci případů použití opatření omezujících pohyb osob.
- Poskytovatel sociálních služeb, který v průběhu kalendářního pololetí použil opatření omezující pohyb osob, je povinen písemně sdělit registrujícímu orgánu ve lhůtě do 15 dnů po skončení kalendářního pololetí počet osob, u kterých byla tato opatření použita, a četnost jejich použití podle druhů těchto opatření.
V případě, že nejsou dodržovány povinnosti poskytovatele podle zákona o sociálních službách, tím se poskytovatel dopustí správního deliktu. Sankce za správní delikty se pohybují ve výši od 10.000,- Kč do 250.000,- Kč a při určení výše pokuty se přihlédne k závažnosti správního deliktu.
Měřítkem pro poskytování kvalitních sociálních služeb jsou standardy kvality. Cíl standardů je zvýšit kvalitu poskytovaných služeb, zajistit ochranu práv a svobod klientů sociálních služeb, podporovat rovný přístup (např. ke vzdělání, práci, službám atd.) a plnohodnotný život klientů sociálních služeb a tím naplňovat politiku sociálního začleňování, podporovat setrvání člověka nacházejícího se v nepříznivé osobní situaci v jeho přirozeném prostředí, podporovat přirozené zdroje klientů služeb, jejich nezávislost a autonomii.
Obsah Standardů kvality sociálních služeb podle přílohy 2 vyhlášky č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách:
1. Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb
2. Ochrana práv osob
3. Jednání se zájemcem o sociální službu
4. Smlouva o poskytnutí sociální služby
5. Individuální plánování průběhu sociální služby
6. Dokumentace o poskytování sociální služby
7. Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby
8. Návaznost poskytované sociální služby na další dostupné zdroje
9. Personální a organizační zajištění sociální služby
10. Profesní rozvoj zaměstnanců
11. Místní a časová dostupnost poskytované sociální služby
12. Informovanost o poskytované sociální službě
13. Prostředí a podmínky
14. Nouzové a havarijní situace
15. Zvyšování kvality sociální služby