Protestující se jednak staví proti záměru samotnému, jednak kritizují radnici, že plán vyasfaltování jabloňové cesty utajovala před veřejností. První ohlasy do redakce Deníku dorazily od občanského sdružení Volše a Jičínské besedy.

„Liniová stavba s asfaltovým povrchem by prostor zcela znehodnotila. Můžeme následně uvažovat o snížení kvality života ve městě, ale i hodnoty navazujících přírodních prostorů a nevratném poškození toho, čím se Jičín chlubí – přístupu do přírody s možností pohybu ve stavbami nezasažené přírodě v bezprostřední blízkosti města," rozepsal se za sdružení Volše Hynek Zlatník.

„Realizace tohoto zbytečně tvrdého kroku by podle našeho názoru měla za následek degradaci krajinářských a přírodních hodnot, s nimiž je navíc počítáno v přijaté koncepci Jičína – města čtyř krajin," stojí v dopisu Pavla Kracíka, šéfa Jičínské besedy.

K protestu se také připojila Petra Zíkova ze Základní organizace Českého svazu ochránců přírody Křižánky a následně i aktivisté Jan Šorf a Osamu Okamura. Všichni apelují na zastupitele, jejichž veřejné zasedání se uskuteční příští týden ve středu, aby záměr přehodnotili a plán pozměnili.

Radnice pod tlakem

Starosta Jiří Liška věří, že zastupitelé své dřívější usnesení nepřehodnotí. „Myslím si, že bychom podceňovali zastupitele, kdybychom si mysleli, že tehdy nevěděli, o čem hlasují," říká.

„O cyklostezce se hovoří už dva roky a věc proběhla médii. Teprve teď vystoupila skupina lidí, o které si upřimně nemyslím, že představuje většinový názor," argumentuje místostarosta Petr Hamáček. „Když asfaltovou cyklostezku schováme do jabloňového sadu, nenarušíme krajinný ráz."

Projekt původně počítal s hrubým asfaltovým povrchem, radní však poté – prý na jaře 2013 – zvolili hladký povrch. Rada to vysvětluje tím, že odborný posudek shledal hrubý povrch nevhodným. „Nijak jsme se tím netajili, vyšla řada článků," ujišťuje radní Ladislav Brykner.

Vladimíra Smolíková z odboru životního prostředí věří, že stezka dojem z krajiny nepoškodí. Při šířce cesty prý zůstane v místě dostatek travnaté plochy, navíc asfalt bude před zrakem pozorovatele ukryt v jabloňové aleji. „Domnívám se, že je nutné odlehčit lipové aleji – právě asfaltové pěšině. Údržba této cesty v lipách by pak měla být jednodušší. Zachovávat zde přírodní povrch se nedaří, a proto lidé často využívají cestu mimo vlastní alej," doplňuje Vladimíra Smolíková.

Předpoklad nákladů na výstavbu je šest milionů korun. Město se uchází o čtyřmilionovou dotaci.