Jičíňané novou, 3,5 kilometru dlouho přeložku z Valdic do Robous vítali s nadšením. Frekventovaná tranzitní doprava totiž dlouhou dobu trápila nejen je, ale také obyvatele přilehlých vesnic. Těžké náklaďáky totiž znamenaly nejen hluk a emise, ale také ničily na zátěž neuzpůsobené silnice.
"Na otevření severovýchodního obchvatu se váže řada dalších projektů. Mimo jiné se jedná právě o rekonstrukci silnice do Studeňan přes Soběraz a Radim. Chtěli bychom, aby bylo kam tranzitní dopravu odklonit, abychom zároveň zbytečně nezatěžovali Valdice,” vysvětlil nutnost nové silnice na začátku května vedoucí jičínského dopravního odboru Martin Duczynski.
Po uplynutí dvou měsíců se ale zdá, že obchvat využívá jen málokdo. Podle zaměstnance firmy M-silnice, která prováděla nejen stavbu přeložky, ale má na starost i další silniční stavby v okolí, Vladislava Stárka je na vině slabší prázdninový provoz, ale také probíhající opravy na silnici v Radimi a Soběrazi.

"Lidé si vybírají jiné objízdné trasy. Až se silnice otevřou, uvidíme, kolik aut se na obchvat nahrne," vysvětlil.
Nový obchvat by v blízké budoucnosti měla dostat také Nová Paka.
I ji trápí přetížená dopravní situace na silnici I/16, která město protíná přímo uprostřed. Stavba je ale v pouhých začátcích. V první řadě čeká Novou Paku rozsáhlý archeologický průzkum a zajišťování všech náležitostí. Pokud vše půjde hladce, mohl by se sen o Packém obchvatu přiblížit realitě letos na podzim.
Podle jičínských radních také ukáže význam obchvatu až ukončení rozsáhlé rekonstrukce vodovodu a silnic v Lomnici nad Popelkou. Velká část tranzitní dopravy, která Jičín zatěžovala, totiž proudí právě ze severu, nyní se ale v důsledku četných objížděk Jičínu vyhýbá přes Jilemnici a Novou Paku.
Výstavba obchvatu začala na podzim roku 2018 a její dokončení bylo původně naplánované na letošní duben. Kvůli vícepracem se nakonec silnice otevřela řidičům 25. května. Letos nejočekávanější silnice na Jičínsku stála Královéhradecký kraj za přispění Integrovaného regionálního operačního programu více než 210 milionů a předcházelo jí dlouhé plánování výkupy pozemků, které mělo na starosti vedení města.

"Od začátku jsme si byli vědomi důležitosti obchvatu pro obyvatele Jičínska a jeho budoucího významu po napojení Jičína na dálnici D 35,“ uvedl v den otevření obchvatu hejtman Martin Červíček.
„Nová část jičínského obchvatu omezí složitý průjezd těžké nákladní dopravy členitým centrem města. Přeložená silnice umožní jednoduchý, rychlý a bezpečný průjezd ve směru na Lomnici nad Popelkou mimo zastavěnou oblast,“ doplnil jeho slova radní Václav Řehoř.
