To byla první světlá vlaštovka vylíhlá v rámci tohoto projektu, která posilovala motivaci všech zúčastněných.

Proměna školy

Děti měly možnost se aktivně podílet na proměně školy. Nejdříve se sbíraly nápady. Děti využily svou bohatou fantazii a pustily se do tvůrčích představ. Nápady sypaly z rukávu a ty realizovatelné formulovaly na papír. Ten, kdo váhal, se po čase nechal inspirovat kamarádem a celkovou tvůrčí atmosférou. Každý dal kousek svého potenciálu, každý se něčím podílel. Z dětí bylo cítit nadšení, elán a radost z volného prostoru, který jim byl dán. Ze svobodného tvůrčího prostředí vzešlo mnoho zajímavých nápadů. Člověk byl znovu překvapen, jaký tvůrčí náboj v dětech dřímá.

My pedagogové jsme byli zvědaví, jak děti dokáží své nápady také fyzicky zrealizovat. Nápady jsou žádané, ale těch dobrých a schopných realizace už bývá méně. Celý projekt provázela diskuse mezi dětmi a pedagogy. Učitel byl jakýmsi průvodcem, vedl je neznámými vodami, ukazoval jim světlé i stinné stránky jejich nápadů, společně se hledala východiska. V průběhu projektu jsme si uvědomili moudrost rčení, že cesta je cíl. V podstatě největší hodnota celého projektu nebyla v samotné proměně školy, ale v proměně našich postojů, ve schopnosti umět diskutovat, dokázat přijmout odlišný názor druhého, aniž bych byl dotčen, a také dokázat svůj názor podpořit pozitivními argumenty. Vedlo nás to k větší otevřenosti a věcnosti.

Několikrát jsme se dostali do situací, kdy jsme museli přiznat, že cesta kamaráda vede rychleji k danému cíli a že tedy bude moudřejší společně zvolit jeho směr. K tomu je však potřeba trochu pokory a usměrnění ega, což nám v životě občas brání ve zdravé spolupráci. Snad jsme se během týdne k této metě alespoň trochu přiblížili. Jakoby se během projektu dostal skutečný život více do školy. Vždyť kreativitu, schopnost spolupráce, schopnost dohodnout se budou děti v budoucnu ve svých povoláních tolik potřebovat.

S čím novým se u nás můžete setkat?

Děti spolu s pedagogy se odvážně pustily do proměn několika stěn školy. Hned při vstupu do zádveří šaten se ocitnete v džungli plné exotické zvěře, téměř zapomenete na ohlášený testík z chemie či diktát z vyjmenovaných slov. Průvodní slova „Vítej, kdo s chutí přicházíš" připomenou, kdo je tu srdečně vítán.

Také stěna tělocvičny dostala nový šat. Ve spolupráci s rodiči se podařilo seškrábat staré nátěry a bíle vymalovat. Poté se děti pustily do malby cvičících postav na nejrůznějším nářadí.

Ve vestibulu vznikl strom poznání. Na něm si můžete prohlédnout a přečíst, co vše se zrodilo v hlavách našich dětí. Najdete tam také nově vzniklou znělku naší školy, která vzešla z nápadů dětí.

Vedle ředitelny uvidíte informační tabuli s celoročními aktivitami a projekty naší školy. Také T. G. Masaryka v barevných obměnách ve stylu Andy Warhola. Prvorepublikový prezident Tomáš Garrigue Masaryk má u nás výsostné postavení, jsme hrdí, že naše škola nosí jeho jméno.
Jdete-li po schodišti na druhý stupeň, jistě se zastavíte nad citáty slavných osobností. Můžete si prověřit úroveň své angličtiny a porovnat si citát v obou jazycích.

Nápaditost a vtip prokázaly děti z druhého stupně při tvorbě uvítacích cedulí nad dveřmi do odborných učeben.

Všechny děti se podílely na tvorbě loga školy. Každý vytvořil svůj vlastní návrh. Nyní jsme ve fázi vybírání toho nejpovedenějšího. Uvidíme, co děti zaujme nejvíce.

Naši nejstarší žáci tvoří vlastní webové stránky školy. Pustili se do práce s elánem, všichni dobře víme, jak moc jim je v tomto věku práce na počítači blízká.

Vznikla ještě řada dalších drobnějších prací, které u nás najdete. Jak už to při tvůrčí práci bývá, přicházejí další nápady a potřeby, které odrážejí aktuální změny. V následujících měsících se chystají další „renovace", ale o nich zase příště.
Přijďte nás navštívit, rádi vás uvidíme!   Radana Zubatá