Trasa za více jak deset milionů propojuje postupnými etapami úseky od rybníka Kníže k PFT, Jičín s Popovicemi, úsek od Kauflandu k ulici Kapitána Jaroše a poslední realizovanou etapou bylo přemostění do ulice Ruská. „Letos dokončíme 150 metrů v ulici Kapitána Jaroše a celý průtah městem bude kompletní,“ slibuje místostarosta Petr Hamáček.

Průtah je součástí cyklotrasy č. 14 z Jinolic do Hubálova. Jičínská radnice v této chvíli realizuje na zbylé trase výkup pozemků.

Stezka je navíc směrem do Popovic přeťatá dvojkolejným železničním přejezdem. Jedná se o nebezpečný úsek, kdy cyklista musí přejíždět z jedné strany silnice na druhou. „Zdejší železniční přejezd je pro cyklistu nebezpečný, protože ho nutí sjet z cyklostezky a najet do vozovky. Stejný problém má i chodec,“ upozorňuje místostarosta Hamáček. Město nyní jedná se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) o možnosti řešení. Ta se totiž chystá trať v úseku dvou kilometrů směrem na Butoves zrekonstruovat. Radnice chce v rámci rekonstrukce vybudovat železniční cyklopřejezd, kdy se rozšíří těleso přejezdu o 2,7 metru. „Město zadá provedení dokumentace na přivedení stezky k tělesu a plus projekt na zabezpečovací zařízení. Doufejme, že v průběhu příštího roku dojde k výstavbě,“ věří Hamáček. Město může na akci získat z dotace až devadesát procent nákladů. Ty jsou odhadnuty na 1,3 milionu korun.

Další cyklostezka čeká na rozhodnutí úředníků čtyři roky. Už v roce 2014 přiznal Státní fond dopravní infrastruktury Jičínu dotaci 3, 2 milionu na výstavbu cyklostezky Jičín – Železnice. Nová bezbariérová stezka pro cyklisty, chodce a bruslaře by měla vést starou původní cestou jabloňovou alejí ze severního okraje Čeřovky kolem Zebína až na stávající komunikaci do Železnice. S výstavbou se počítalo na jaře 2015. Tři metry široká a téměř dva kilometry dlouhá stezka má být z hladkého asfaltu. Právě ten je trnem v oku některým aktivistům a ti se proti němu ohradili. O záležitosti jednal krajský úřad, který na podzim roku 2014 zrušil rozhodnutí jičínského odboru dopravy o ohlášení stavby pro cyklostezku. Podle úředníků musí odbor vydat povolení v režimu územního a stavebního řízení, nikoliv pouze ohlášení stavby.

Peníze jsou, není povolení

Město tak mělo zajištěno financování stavby dotací, ale nemá platné povolení. Radní tak v listopadu 2014 zrušili vypsanou veřejnou zakázku na stavební práce. Zároveň se odvolali proti rozhodnutí krajského úřadu. V červnu 2015 dostává radnice zprávu z ministerstva dopravy, které potvrdilo postup kraje.

V srpnu 2016 se kraj zabýval tzv. systémovou podjatostí a s ohledem na kontroverznost záměru rozhodl o podjatosti starosty a celého úřadu. O stavbě tak rozhoduje stavební úřad v Nové Pace.

Lukáš Charamza z novopackého stavební úřadu nás ujistil, že do konce dubna bude rozhodnutí vydáno. „V půlce března proběhlo ústní jednání, kde nám byly předány námitky týkající se povrchu a umístění stavby, nyní jsme před vydáním rozhodnutí. “

Zda úřad rozhodne o asfaltovém povrchu nebo se přikloní k nezpevněnému mlatovému, na tuto odpověď si musíme počkat. V každém případě se celá záležitost táhne už pět let a pro rodiny s malými cyklisty to rozhodně dobrá zpráva není.