Jenže takové množství se blíží až třem vypitým sklenicím desetistupňového piva nebo vína.
Podle aktuálně platných dopravních předpisů nemůže cyklista během jízdy požít žádný alkoholický nápoj, jenže to by se mohlo brzy změnit. Zdeněk Škromach z ČSSD se po rakouském vzoru chystá uzákonit, aby cyklistům na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy bylo dovoleno mít až 0,8 promile alkoholu v krvi. Pokutu za jízdu na kole pod vyšším vlivem by novela zákona zachovala, snižuje jí ale do maximální výše pětiset korun.
Zatímco podobné nařízení již úspěšně funguje v zahraničí, diskuze o jeho zavedení i u nás vyvolávají rozdílné názory nejenom mezi cyklisty. Nejedná se ale jenom o ně, koho by se případně změny dotkly nejvíce. Přizpůsobit by se museli i další účastníci silničního provozu, kteří přijímají změny zákona s pochopitelnými obavami.
Návštěvníci hradeckých restaurací a hospůdek i přesto dokáží ocenit záměr vlády, pokud by v budoucnu bylo možné požívat alkoholické nápoje během jízdy na kole. „Jestliže se podobné nařízení osvědčilo v zahraničí, dokázal bych si ho představit i u nás," argumentuje jeden z nich. „Na druhou stranu považuji za nesmyslné, aby mohlo být tolerováno ještě 0,8 promile alkoholu, protože se jedná skoro o tři piva," považuje mladý cyklista jako nejvíce problematické nastavení hladiny tolerovaného alkoholu v krvi.
Jenže řidiči automobilů se opilých cyklistů obávají, natož aby pak pro toleranci alkoholu měli i pochopení. Naopak varují před možným navýšením počtu dopravních nehod, kdy alkohol oslabuje schopnost řidiče, aby přirozeně reagoval na běžné situace silničního provozu.
„Podle mého názoru alkohol na silnice nepatří. Byť se jedná o malé množství, přesto může člověk mít pomalejší reakce, přecenit své schopnosti, ztrácet přehled. Kličkující cyklista je nebezpečný nejen sobě, ale zejména ostatním účastníkům provozu. Při nehodě, zranění a nebo dokonce smrti zásadně ovlivní život nevinného řidiče," vypočítává rizika Jakub Závěta. (ph)
Vaše názory: Určitá tolerance má být
Jičínsko - Otázky ohledně alkoholu u cyklistů jsme položili kolařům i řidičům. Přinášíme jejich odpovědi:
Helena Hronová z Lázní Bělohradu: Jsem absolutně proti - s cyklisty je dost často problém i bez alkoholu- pokud mluvím jako řidič auta. Myslím si, že by to bylo dost nebezpečné.
Dana Kracíková ze Železnice: Myslím, že určitá tolerance alkoholu by u cyklistů být měla, nevím, proč by si cyklista v horkém létě nemohl dát půllitr piva a potom jet dál, ostatně se to tak stejně děje.
Jan Šebesta z Hořic: Do určitého stupně promile bych alkohol povolil. Určitě však ne po hlavních dopravních komunikacích.
Dominik Palm z Hořic: Cyklisté a alkohol? Rozhodně v rozumné míře. Kola jsou obyčejnými lidmi hojně využívána hlavně v létě pro nejrůznější výlety, vyjížďky a podobně. U profesionálních cyklistů je alkohol samozřejmě nepřípustný. Pokud jde ale například o klasický výlet, jedno, dvě piva bych určitě povolil. Každý zná svoje možnosti. Nejlépe vše asi vystihuje věta: Všeho s mírou.
Víkendová porota: Má být cyklistům tolerována určitá hladina alkoholu?
Bohdan Čančík, jednatel sboru Jednoty bratrské Nová Paka
Neviděl bych problém do určitého malého procenta. Jinak může být opilý cyklista dost nebezpečný.
Aleš Hlawatschke, starosta Konecchlumí
Chápu ryk obou stran, kde na jedné straně huláká bezpečnost v podobě nulové tolerance a na druhé straně povolení uzdy pohodě při cyklovýletech. Jako velmi aktivní cyklista a velmi aktivní pivista mi samozřejmě jakási tolerance přijde vhod. Je ale rozdíl, pokud se jede do hospody, tam se člověk upraví do nálady větší než bývá obvyklé a chce použít k dopravě zpět kolo nebo jede – li někdo na výlet a cestou se zastavuje na pivní osvěžení. Ve druhém případě je velká šance na velmi rychlé odbourávání alkoholu v krvi a takové případy jsou podle mého životaschopné. Hranici 0,8 promile alkoholu v krvi bych tedy klidně snížil na 0,5, aby někdo neměl dojem, že je na kole povolené neřízené pití alkoholu. Ano, cyklista, který při své jízdě dokáže „čistit" příkopy na obou stranách komunikace, je skutečně netolerovatelný prvek silničního provozu, ale cyklista, který si vyjede na třicetikilometrovou projížďku a cestou si lupne 2-3 pivínka, v tom bych opravdu vědu nehledal. Navíc, dnes řešíme cyklisty, zítra to budou chodci a nakonec zjistíme, že z hospody se musíme nechat dopravovat taxíkem i když to máme k domovu 150 metrů, protože jsme účastníky silničního provozu. Jako finále by se ještě mohl zakázat vstup na komunikaci srnám po užití řepky…