Negativní vítězství drží podle Petra Dejmka přechodu u Komerční banky v prostoru autobusového nádraží. O titul hrůzy se ale také uchází zebra u křižovatky ulic Fügnerova, Českých bratří a Dělnická, tedy směrem k vlakovému nádraží. Oba přechody mají stejné nešvary – jsou velice dlouhé a navíc v zatáčce, kdy šinoucí se řidič snadno může chodce nevidět, protože se bude pohybovat v zákrytu mezi čelním a bočním sklem vozidla. Co se týče prvního jmenovaného přechodu, město o něm dlouhodobě jedná se všemi zainteresovanými stranami, mimo jiné se správci silnic a dopravní policií. Diskuse trvající několik let zatím nikam nevedla. Problémem není přechod, nýbrž celé autobusové nádraží, o jehož osudu město ještě nerozhodlo.

„Všechny strany se už dohodly, kde přechod bude, ale nyní to visí na tom, jak bude vypadat autobusové nádraží. Jsou zřejmě obavy, aby se nezhotovil přechod a potom se nezačalo přestavovat. Ale jakmile bude o autobusovém nádraží rozhodnuto, zrealizuje se to," domnívá se Petr Dejmek.

„Celé to naráží na regulační plán," konstatoval jednoznačně jičínský místostarosta Petr Hamáček.

„U Komerční banky bychom to asi upravit mohli, ale bylo by to provizorní řešení. Regulační plán je taková past, kterou jsme si na sebe připravili sami," dodal. Zmiňovaný druhý nejhorší přechod v Jičíně je ještě o řadu kroků pozadu než jeho bratr na autobusovém nádraží. Město v současné době neplánuje zasahovat do této zhruba stometrové zebry. Vybízí se sice možnost vybudovat na křižovatce kruhový objezd, taková otázka se nicméně ještě dlouho nedostane na přetřes.

Vedoucí jičínského dopravního inspektorátu označil i další problémová místa. Jde o celý koridor v ulicích Ruská a Popovická a dále zatáčka před hrází v ulici Jiráskova. Dopravní situace je zde většinou nepřehledná, navíc zde sídlí školy. V první jmenovaném případě jde o ZŠ Poděbradova, ve druhém o Lepařovo gymnázium. Oběma oblastmi se město zabývá.

V případě základní školy už městská rada pověřila firmu Zepos RS, která v místě 184 tisíc korun bez DPH postaví novou zebru. Termínem dokončení je květen. „Práce proběhnou vzhledem k bezpečnosti dětí i přesto, že je v příštích pěti letech plánována celková rekonstrukce Poděbradovy ulice," dodala mluvčí městského úřadu Magdaléna Doležalová.

Přechod v Jiráskově ulici letos úprava nečeká, avšak diskuse o něm také probíhá. Vedení města má před sebou dvě varianty, jak se s chybnou zebrou vypořádat, bohužel ale ani jedna příjemná.

V oblasti je totiž odbočovací pruh, místa pro parkování vozidel a velmi frekventovaná křižovatka s Komenského náměstím. První variantou, zdánlivě snadnější, je umístit k přechodu semafory. Jenomže by šlo o jedinou takovou signalizaci ve městě. „Proti semaforům hovoří to, že by to byla jediná světla v Jičíně," potvrdil radní Luděk Havel. „Když už má Jičín koncepci dopravy bez světelné signalizace, nepřipadá mi jako vhodné, aby v Jiráskově ulici byl jediný semafor ve městě," uvedl starosta Jan Malý. Druhá varianta předpokládá rozsáhlou přestavbu dopravní komunikace o délce několik set metrů. Město v současnosti do dopravní tepny tnout nechce.

Petr Hamáček ještě zmínil, že nevhodný je také přechod u Letné přes ulici Markovu. V letošním roce je plánováno jeho nové namalování.