U autodromu v Mostě se za necelé dva měsíce začnou tvořit fronty automobilů. Nervózní řidiči budou stát v kolonách, telefony na ústředně budou kolabovat a ve městě zavládne zmatek. Že je to přehnané? Mostecký autodrom se od 1. září stane prvním, a na určitou dobu také jediným místem v republice, kde si řidiči budou moci zaplatit jednodenní nápravný kurz, po němž se jim odmažou tři trestné body. Už nyní lze předpokládat, že zájem bude značný – minimálně jeden trestný bod má na svém kontě totiž přes 930 tisíc tuzemských řidičů.

„O akreditaci školicího střediska jsme požádali minulý týden. Už nyní nám lidé telefonují a ptají se na nápravné kurzy,“ potvrdil Deníku vedoucí školitel Jiří Patera. Kdo bude chtít smazat tři trestné body, musí splňovat dvě hlavní kritéria: nesmí mít na svém kontě více než deset trestných bodů z dvanácti a žádný z bodů nesmí obdržet za vážné dopravní přestupky. „Do kurzů tak nemohou řidiči, kteří v minulosti dostali šesti- či dokonce sedmibodové tresty,“ upřesňuje mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka. Tedy, kdo například pil za volantem nebo někoho těžce zranil, má smůlu.

Peníze, test a jízdy

Jak se podařilo zjistit Deníku, nápravné kurzy pro řidiče budou mít poměrně jednoduchou strukturu. Na rozdíl od západních zemí totiž bude stačit, aby řidič strávil na školení pouhých sedm hodin.

S aktuálním výpisem z bodového konta se přihlásí do školy bezpečné jízdy v Mostě. Samotné školení, které má stát 4,5 až pět tisíc korun, bude mít dvě části: tři a půl hodiny teorie a stejně dlouhé praktické jízdy. „V teoretické části se řidiči dozvědí například o bezpečné vzdálenosti, předjíždění či psychologii chování řidiče,“ vysvětluje Patera. Následovat bude praktická jízda, kde řidiči budou na základě probrané látky nacvičovat jízdu na rovině, průjezd zatáčky či aquaplaning. Na závěr pak instruktor probere jízdu každého řidiče, vyhodnotí všechny chyby a udělí nebo neudělí doklad, na jehož základě řidič bude mít nárok na odmazání tří trestných bodů.

Odborníci z podobného řešení nadšení nejsou. Přáli by si tvrdší tresty a důkladnější práci s psychologem. „Tyto odpustky pro řidiče se mi nelíbí. Odmazávání bodů by měl být vypracovaný systém, jako například v Německu, kde je to častokrát i několikadenní školení propojené s psychologem. To, že někoho necháme na dopoledne svézt na autodromu z něj automaticky lepšího řidiče neudělá,“ říká Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence.

Skutečnost, že absolvování nápravného kurzu bude pro řidiče výhodné, dokládá i matematika: Pokud řidič získá například deset trestných bodů, může se za rok zbavit hned sedmi bodů – tři se mu odmažou hned po absolvování nápravného kurzu a další čtyři body se smažou v případě, že rok od posledního přestupku nic nespáchal.

I přes to ale ministerstvo dopravy kurzy hájí. „Chceme vnést do bodového systému preventivní prvek, aby postihy řidičů nebyly jenom represí,“ říká mluvčí resortu Hanzelka. Ačkoliv v Česku existuje zatím jediné místo, kde lze nápravný kurz absolvovat, do budoucna by se to mělo změnit. „V každém kraji chceme mít alespoň jedno středisko. Uvažujeme i o tom, že bychom jejich vznik dotovali,“ dodal mluvčí.